Welke sociale media zijn het beste voor scholen?

Gemaakt
July 23, 2021
Laatste update
October 8, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Sociale media
Samenvatting
Websitebouwer Robbert zegt dat je geen aannames moet maken over waar leerlingen hun tijd online doorbrengt. Je instinct zou je kunnen vertellen dat als je je op G en Z richt je op Instagram en Tik-Tok moet zitten. Als je in contact wilt komen met ouders lijkt het alsof je geen sociale media hoeft te gebruiken. Niets is minder waar.

Bepaal welke platforms voor jouw school geschikt zijn.

Je instinct zou je kunnen vertellen dat als je je op G en Z richt, je Facebook moet overslaan en je moet concentreren op Instagram en TikTok.  Maar uit gegevens blijkt dat bijna een kwart van de Facebook-gebruikers tussen de 18 en 24 jaar oud is.

Bron: Digitaal 2021

Als je in contact wilt komen met ouders, lijken sociale media misschien geen topprioriteit, maar dat zou het wel moeten zijn. Facebook en Pinterest zijn de beste sociale netwerken voor ouders van leerlingen. Het is niet verstandig om je erop te richten, maar mocht je toch de opa's en oma's van leerlingen willen bereiken, richt je dan op Facebook (die leeftijdscategorie stijgt nu het hardst bij Facebook).

Misschien denk je dat TikTok-marketing niet geschikt is voor jouw school. Maar zelfs gevestigde merken met een publiek ver buiten G en Z experimenteren met dit platform. Houd er rekening mee dat TikTok alleen al in december 2020 56 miljoen nieuwe app-downloads zag.

Hootsuite heeft demografische informatie verzameld voor alle grote sociale netwerken. Gebruik het om te meten waar je leerlingen hun tijd online doorbrengt.  Maar onthoud dat deze demografische gegevens slechts een overzicht zijn. Om er zeker van te zijn dat je sociale media effectief gebruikt, moet je zelf wat onderzoek doen.  Dit zal je helpen te begrijpen hoe je specifieke doelgroep hun tijd online doorbrengt.

Het kiezen van je platforms hoeft geen alles-of-niets-benadering te zijn. Je kunt verschillende sociale kanalen gebruiken om verschillende doelgroepen te bereiken of om verschillende doelen te bereiken.

De gemiddelde internetgebruiker heeft 8,4 social media-accounts, dus je kunt er voor verschillende doeleinden op verschillende platforms verbinding mee maken.Je kunt bijvoorbeeld Facebook gebruiken om je bekendheid te vergroten en Twitter voor het beantwoorden van acute vragen van ouders.