Website versus sociale media: waarom je als school nog steeds een eigen website nodig hebt

Gemaakt
August 7, 2021
Laatste update
October 8, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Website
Samenvatting
Hoe relevant zijn websites anno 2021 in een wereld waar social media het belangrijkste platform is voor promotie en communicatie tussen scholen en hun leerlingen en ouders? In het digitale tijdperk is online aanwezigheid essentieel, zegt websitebouwer Robbert van Empel. Maar betekent dat dat je een website nodig hebt of zijn sociale mediaplatforms voldoende?

Hoe relevant is je schoolwebsite?

Hoe relevant zijn websites anno 2021 in een wereld waar social media het belangrijkste platform is voor promotie en communicatie tussen scholen en hun leerlingen en ouders? Laat ik de voor- en nadelen analyseren en uitzoeken waarom scholen in 2021 nog steeds een website nodig hebben.

Sociale media

Een van de grootste verschillen tussen pagina's op sociale media en websites is dat pagina's op sociale media veel eenvoudiger en sneller kunnen worden opgezet.

Het duurt ongeveer een uur om een sociale pagina op te zetten en je kunt zelfs je domeinnaam van je school omleiden naar je sociale-mediapagina. Dit staat bekend als domeindoorschakeling.

Alle leerlingen en nagenoeg alle ouders gebruiken sociale media. Dat betekent dat je kunt profiteren van de populariteit van sociale media. Door gericht betaalde advertenties te plaatsen om ze te bereiken.

Een van de grote voordelen van sociale media voor scholen is naamsbekendheid. De mogelijkheden voor bereik zijn eindeloos.

Kortom, een diepgaande social media-strategie (aansprekende en relevante inhoud), gecombineerd met een betaalde advertentiestrategie, heeft het potentieel om de aandacht van potentiële leerlingen te trekken en de zichtbaarheid van jouw school te vergroten, waardoor je naar een hoger niveau wordt gebracht.

Hoewel dit allemaal geweldig klinkt, zijn er enkele nadelen aan sociale media (die je kunt goedmaken met een website).

Laten we eens kijken naar de voor- en nadelen:

De voordelen van sociale media:

Sociale media heeft als voordeel dat er van mond-tot-mondreclame plaatsvind, maar dan op een veel grotere schaal.

De voordelen van sociale media zijn onder meer:

  • Potentieel meer aanmeldingen van nieuwe leerlingen.
  • Potentieel een hogere ranking in zoekmachines.
  • Directe feedback van ouders en leerlingen.
  • Je kunt eenvoudig marktonderzoek doen naar ouders en leerlingen en krijgt meer inzichten in hun interessen.
  • Enorme netwerkmogelijkheden met andere scholen en bedrijven.
  • De mogelijkheid om rechtstreeks in realtime met leerlingen en ouders in contact te komen.
  • Het instellen is gratis en zeer eenvoudig te doen.
  • Er zijn geen onderhoudskosten.
  • Je kunt loyaliteit opbouwen tussen je school en leerlingen en ouders via updates en de manier waarop je met je hun omgaat.

De nadelen van sociale media:

Hoe geweldig het verhaal hierboven is, er zijn ook enkele nadelen aan sociale media.

  • Je zou uren kunnen besteden aan het maken van inhoud die weinig tot geen betrokkenheid oplevert.
  • Zonder dagelijkse monitoring loop je kansen mis – leerlingen en ouders verwachten een snelle reacties.
  • Als je niet genoeg tijd besteedt aan interactie met leerlingen en ouders, verlies je hun digitale loyaliteit.
  • Negatieve feedback is door iedereen te zien.
  • Het is moeilijk om op te vallen (er is veel online concurrentie tussen scholen).
  • Je moet hun ontwerp-lay-out volgen (in tegenstelling tot een website, moet je de ontwerp-lay-out volgen van het platform dat je gebruikt).
  • Een gebrek aan controle - niemand weerhoudt leerlingen en ouders ervan om jouw pagina in een negatief daglicht te stellen.
  • Het rapportageniveau is veel lager dan bij een website, omdat je alleen de informatie krijgt die het sociale platform je geeft.
  • Het is duur: zonder een advertentiebudget voor sociale media is het moeilijk om nieuwe leerlingen en ouders te bereiken.
  • Het is niet van jou: met sociale media komt een gebrek aan eigendom. Het platform beheert de inhoud die je publiceert via de algemene voorwaarden.

Kortom, er zijn veel voordelen aan sociale media die een integraal onderdeel zijn van het succes van jouw school, maar het moet naast jouw schoolwebsite worden gebruikt. Ik werk dit hieronder verder uit:

Een eigen website hebben

Met een website heb je volledige controle over jouw schoolmerk. Dit komt omdat het volledig van jouw school is - je hebt er het volledige eigendom over.

Hoe het eruit ziet en wat het zegt, is helemaal aan jou, waardoor het het ultieme platform is om precies weer te geven wie je bent, waarom je doet wat je doet, wat je anders maakt en de waarde die je levert.

Daarnaast geeft het hebben van een website je veiligheid en zekerheid als het om je schoolmerk gaat. Er zijn geen algemene voorwaarden die je moet volgen, en je hoeft jezelf ook geen zorgen te maken dat het wordt afgesloten. Zolang je ervoor betaalt, zal het er altijd zijn.

Het hebben van je eigen domein betekent ook dat je inhoud kunt produceren die exclusief is voor jouw school, inhoud in de vorm van blogs die alleen op jouw website te vinden is, waardoor je de kans krijgt om in zoekmachines te scoren met specifieke zoekwoorden die betrekking hebben op jouw vorm van onderwijs.

Het hebben van je eigen website betekent een aanwezigheid opbouwen op je eigen voorwaarden, zoals jij dat wilt. Laten we eens kijken naar de pluspunten:

De voordelen van een schoolwebsite:

  • Het is perfect voor verwijzingen: je bestaande leerlingen kunnen jouw school doorverwijzen naar hun vrienden, broertjes of zusjes.
  • Het is gemakkelijk te updaten: met de verhoogde bruikbaarheid op de meeste domeinextensies, kunt je nu jouw eigen website bewerken.
  • Het zorgt voor een sterke online schoolidentiteit: het hebben van een eigen domein maakt je geloofwaardiger en bouwt onmiddellijk vertrouwen op tussen jouw school en leerlingen en hun ouders.
  • Aangepaste e-mailadressen: ook geweldig voor de geloofwaardigheid, met een website die je een authentiek e-mailadres instelt voor je medewerkers en je leerlingen.
  • Je kunt updates rechtstreeks vanaf de schoolwebsite naar je leerlingvolgsysteem sturen.
  • Het is kosteneffectief: rekening houdend met wat je ervoor terugkrijgt; een website bouwen is vaak een eenmalige vergoeding en dan heb je voor altijd een plaats voor je schoolmerk.
  • Totale controle: door je eigen schoolwebsite te hebben, zijn er veel meer opties met betrekking tot de look, feel en functies.
  • Superieure marketing: de communicatiemogelijkheden zijn eindeloos, waardoor je jouw school creatiever en unieker kunt presenteren aan leerlingen en ouders. Je kunt video's, blogs, klantrecensies en veelgestelde vragen toevoegen.
  • Lagere kosten: alle vragen die ouders en leerlingen kunnen hebben, kunnen op je schoolwebsite geplaatst worden. Hierdoor hoef je geen boekjes of brieven meer te geven. Daarnaast word het ondersteunend personeel ontlast, omdat de meeste informatie te vinden is op de website (waardoor je minder werkend personeel hoeft in te huren).
  • Een online site kan 24 uur per dag worden bezocht, dus leerlingen en ouders kunnen altijd bij alle informatie komen.
  • Volledig traceerbaar: je kunt alle activiteiten op je schoolsite volgen; waar de leerlingen en ouders vandaan komen, hoe lang ze op elk van de individuele pagina's zijn gebleven, hoeveel leerlingen of ouders je site hebben bezocht en hoe ze je hebben gevonden. Dit maakt een schoolwebsite perfect voor diepgaande analyse en rapportage.
  • Linkbuilding: als jouw inhoud sterk genoeg is en je hebt veel sites die naar jouw school linken, dan zullen zoekmachines de schoolsite zien als een relevante en waardevolle informatiebron, waardoor de positie in de zoekmachines wordt verbeterd.
  • Verhoogde aanmeldingen van nieuwe leerlingen: hoe informatiever je site is, hoe meer nieuwe leerlingen je website bezoeken en hoe hoger deze scoort in zoekmachines, hoe groter de kans dat er nieuwe leerlingen komen kijken op de website of zich aanmelden voor je school.

Dit klinkt allemaal heel goed? Natuurlijk kunnen er ook enkele nadelen zijn aan het hebben van een eigen schoolwebsite, maar dat is niet iets je niet aankunt.

De nadelen van een website:

  • Onderhouden: als je een grote schoolwebsite hebt die rijk is aan inhoud, kan het onderhouden ervan veel tijd en moeite kosten.
  • Verhoogde marketinginspanningen: je zult hard moeten werken om meer verkeer naar de schoolwebsite te krijgen. Hiervoor heb je een diepgaande digitale marketingstrategie nodig.
  • Ontwerpen en instellen: hoe complexer de functionaliteit en het ontwerp van de schoolwebsite, hoe meer het kost om in te stellen. Dit proces kan ook behoorlijk wat tijd in beslag nemen.

Samengevat:

Jouw schoolwebsite moet het hart van je online aanwezigheid zijn en sociale media moet je marketingtool zijn. De twee gaan hand in hand en beide zijn cruciaal voor online succes.

Dus, om mijn boodschap hier samen te vatten, in het digitale tijdperk heb je een website nodig, maar je hebt ook sociale media nodig.

Door je eigen website te hebben, heb je volledige controle over je online aanwezigheid, maar je zou ook sociale media in jouw voordeel moeten gebruiken. Idealiter zouden sociale media moeten worden gebruikt als marketingplatform om verkeer terug naar je schoolwebsite te leiden.

Je kunt dat verkeer vervolgens op je eigen voorwaarden gebruiken, voor meerdere doeleinden, afhankelijk van de doelstellingen van jouw school. Daarom hebben scholen anno 2021 nog steeds een eigen website nodig. Sociale media moeten daarentegen alleen maar worden gebruikt als middel om nieuwe leerlingen en hun ouders te bereiken, op menselijk niveau met hen in contact te komen en jouw school te laten groeien.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.