Wat moet je doen met negatieve feedback over je school?

Gemaakt
August 5, 2021
Laatste update
October 8, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Sociale media
Samenvatting
Negativiteit van mensen bestaat vaak uit onzekerheid over zichzelf. Deze uitspraak van Seth Godin past precies bij leerlingen, zegt websitebouwer Robbert van Empel. Leerlingen zitten bij uitstek in de leeftijdscategorie waarin ze onzeker zijn over zichzelf en het internet is de uitlaatklep, waar ze (meestal) anoniem hun negatieve berichten kunnen plaatsen.

Wat moet je met negatieve berichten van leerlingen op je website en je sociale media?

Aan negatieve feedback op internet heb je niks. Het is een manier van de leerling om te zeggen, deze content is niks voor mij.

Voorbeeld vegetarisch restaurant

Als een vegetarisch restaurant 1 ster krijgt van iemand die vlees eet, moet het restaurant dan biefstuk serveren? Het zegt niet iets over het restaurant, het zegt meer over de persoon die de review (beoordeling) achterlaat.

Voorbeeld barbecue restaurant

Je kunt niet alle mensen helpen. Een bbq restaurant, met twee vegetarische gerechten kan tegen een vegetariër beter zeggen dat ze hun eten beter bij een ander restaurant kunnen halen. Het restaurant hoeft niet 17 miljoen Nederlands te bedienen om succesvol te zijn, ze hebben er maar 2000 nodig om een succes te zijn.

Wat moet je dan doen met de negatieve feedback?

Leerlingen die negatieve feedback geven over je school, passen zoals je aan de voorbeelden hierboven kunt zien niet bij je school. Als je eerlijk bent, kun je leerlingen die je niet goed kunt helpen, beter verwijzen naar een andere plek. Je helpt ze daar beter mee. Als je alle leerlingen accepteert, dan help je ze niet goed. Je bent dan een gemiddelde school die de gemiddelde leerling helpt. En je zou als school beter moeten zijn dan gemiddeld.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.