Wat is de rol van de smartphone in het onderwijs?

Gemaakt
August 4, 2021
Laatste update
October 23, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Website
Samenvatting
Websitebouwer Robbert zegt dat er twee magische ontwikkelingen zijn die leerlingen hebben gekregen. De eerste is een smartphone, waardoor ze oneindig veel informatie kunt ontvangen. De tweede is een camera, waardoor leerlingen van passieve ontvangers, creatieve zenders zijn geworden. De smarthphone biedt dus ongekende mogelijkheden, voor scholen.

Hoe kun je de telefoon inzetten in het onderwijs?

Er zijn twee magische ontwikkelingen die leerlingen hebben gekregen in het onderwijs. De eerste is een smartphone, waardoor ze oneindig veel informatie kunt ontvangen. De tweede is een camera, waardoor leerlingen van passieve ontvangers, creatieve zenders zijn geworden. De smarthphone biedt dus ongekende mogelijkheden, voor scholen.

De smartphone als ontvanger

Leerlingen vanaf groep 8 hebben nagenoeg allemaal een smartphone. Voor scholen is dit dus een gratis communicatiemiddel om hun informatie bij de leerling te krijgen. De mogelijkheden zijn oneindig, alleen scholen maken er geen gebruik van of hebben dit slecht georganiseerd. Leerlingen (en mensen in het algemeen) zitten maximaal 15 seconden op een website en zodra ze deze website verlaten, komt 85 procent nooit meer terug op de website. Het is dus belangrijk voor scholen om hun website op orde te krijgen en de informatievoorziening goed te organiseren.

Veel scholen bieden de informatie nu op verschillende plekken aan. Ze gebruiken het leerlingvolgsysteem voor het verstrekken van gegevens over cijfers en huiswerk, digitale boeken worden aangeboden via de website van de uitgever, op de eigen website is het PTA te vinden, individuele docenten hebben een YouTubekanaal, andere docenten gebruiken speciale onderwijstools die bestaan uit allemaal verschillende websites of apps.

Het is niet gek dat leerlingen het overzicht verliezen en het is aan de school om hier orde in te krijgen. Het beste kun je als school je website gebruiken om alle informatie te bundelen. Maak een plek op de website waar leerlingen alles kunnen vinden. Het kan al zo simpel zijn als een link die verwijst naar het digitale boek. Het belangrijkste is, dat de school 1 plek (het liefst 1 pagina) maakt waar alle (maar dan ook echt alle) informatie gebundeld staat.

De smartphone als zender

Sommige scholen proberen het principe van "de smartphone als ontvanger" na te streven. De smartphone als zender gebruikt men echter niet. Soms proberen scholen dit zelf te doen. Ze proberen dit centraal te organiseren via de administratie of via individuele docenten, waarbij reclame of nieuws over de school wordt verzonden via de smartphone. De kracht van de smartphone missen scholen daarin.

Elke leerling heeft een smartphone, die ze dagelijks meerdere uren gebruiken. De leefwereld van leerlingen bestaat voor een groot deel uit de school. Er zullen negatieve berichten worden verspreid, maar ook positieve berichten.

Het minimum wat de school kan doen, is de eigen leerlingen volgen in de verzonden informatie en de positieve berichten eruit filteren. De positieve berichten kan men vervolgens reposten (dit is het doorsturen van bestaande berichten). Scholen kunnen het maken van positieve berichten stimuleren. Dit kan via prijsvragen, het actief vragen van feedback, de ervaringen van schoolreisjes laten bijhouden, etc. Ook deze berichten kan de school reposten. Wat dan ontstaat is iets van ontelbare waarde. Er ontstaat "social proof", oftewel leerlingen die niet op de school zitten, zien dat andere leerlingen positief zijn over de school. De kans dat daarmee potentiële nieuwe leerlingen zich aanmelden, is ineens een stuk groter. Oftewel, scholen dienen nog eens opnieuw te kijken naar hun ideeën over de smartphone.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.