Waarom worden leerlingen digitaal niet goed bereikt door scholen

Gemaakt
August 3, 2021
Laatste update
November 1, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Website
Samenvatting
Scholen zien door de bomen het bos niet meer, zegt websitebouwer Robbert van Empel. Er zijn zoveel digitale ontwikkelingen dat scholen hier niet mee kunnen omgaan. Daarnaast hebben ze de kennis niet om deze ontwikkelingen te volgen. Hier volgt een advies over hoe je dit kunt oplossen.

Hoe kan het dat scholen leerlingen niet goed digitaal kunnen bereiken?

In de basis zijn er twee verschillende digitale communicatiemiddelen. Je hebt communicatiemiddelen van externe bedrijven, zoals sociale media. En je hebt communicatiemiddelen die van de school zelf zijn, zoals de eigen website. Beide middelen dienen op verschillende manieren gebruikt te worden.

Wat doen scholen verkeerd?

Scholen gebruiken beide versies van communicatiemiddelen op dezelfde manier. Er wordt nieuws, reclame, aankondigingen en ontwikkelingen gecommuniceerd. Daarnaast verwijzen beide vormen van communicatiemiddelen naar elkaar.: sociale mediaberichten verwijzen naar de schoolwebsite en de schoolwebsite verwijst naar de sociale media van de school.

Scholen hebben geen duidelijk digitaalcommunicatieplan, waardoor de leerling slecht wordt bereikt.

Wat kunnen scholen doen?

Uiteraard is het goed om een duidelijk strategisch plan te maken, waar de hele school aan meewerkt. Ik snap dat dit voor sommige scholen lastig is, daarom heb ik hier een paar tips om je op weg te helpen.

1. Wijs 1 geschikt persoon aan die alle communicatie onderhoud.

Het lijkt logisch dat je iemand nodig hebt, die in staat is om de communicatie te onderhouden. Toch is het vaak zo dat iemand de verantwoordelijke persoon de communicatie, naast de reguliere taken moet doen. Geef deze persoon voldoende tijd en opleidingsmogelijkheden om de communicatie goed te kunnen onderhouden.

2. Geef elk communicatiemiddel een duidelijke opdracht.

Elk communicatiemiddel heeft haar sterktes en zwaktes. Probeer alleen de sterke punten te gebruiken van het communicatiemiddel. In de basis komt het op het volgende neer. Gebruik de sociale media als reclame, om te verwijzen naar je schoolwebsite. Gebruik je schoolwebsite om leerlingen acties te laten ondernemen.

Sociale media

Kies per sociaal medium uit wat voor soort reclame je gaat maken. Je kunt bijvoorbeeld facebook gebruiken als nieuwsverzender (dit is meestal interessant voor de ouders) en je kunt een instagram-carrousel gebruiken als tips verzender, bijvoorbeeld: hoe moet je leren voor het eindexamen of hoe kun je het beste leren voor wiskunde (dit is meestal interessant voor leerlingen).

Schoolwebsite

De schoolwebsite moet vooral leiden tot een actie. Plaats hier dus geen reclame, nieuws of tips op. Maak het potentiële nieuwe leerlingen makkelijk om zichzelf aan te melden of laat leerlingen zichzelf inschrijven voor de examentraining.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.