Moet je als school nog tijd investeren in nieuwsbrieven?

Gemaakt
August 10, 2021
Laatste update
October 8, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Sociale media
Samenvatting
Je vindt ze misschien een beetje ouderwets en gezien de vele manieren waarop je met de ouders en leerlingen kunt communiceren, is het versturen van een nieuwsbrief dan de moeite nog waard? Hebben e-mailnieuwsbrieven hun hoogtepunt bereikt en zijn ze hard op weg een digitale reclamefolder te worden? Lees hier het artikel van websitebouwer Robbert van Empel.

Moet de nieuwsbrief voor je school de prullenbak in?

Als je hebt nagedacht om je nieuwsbrief in de prullenbak te doen, dan zal het je misschien verbazen dat 80% van de marketeers in 2019 een toename in emailbetrokkenheid meldde.

Nieuwsbrieven zijn nog steeds een van de meest kosteneffectieve en best converterende middelen in je digitale toolkit. Een van de belangrijkste voorwaarden is dat jouw leerlingen en hun ouders zich moeten aanmelden om deze te ontvangen. In feite zeggen ze dat ze van je willen horen. Dus hoewel je ze niet wilt spammen, kan een nieuwsbrief met relevante onderwerpen de betrokkenheid en conversies van de leerlingen en ouders echt vergroten.

Als het jaren geleden is dat jouw school een nieuwsbrief heeft gestuurd of als je niet zeker weet waar je moet beginnen, dan vindt je hier enkele tips om aan de slag te gaan.

Soorten nieuwsbrieven

Bedenk eerst wat het doel van j nieuwsbrief is. Wil je vertrouwen opbouwen, loyaliteit vergroten, nieuwe leerlingen krijgen, nieuwe lessen en evenementen promoten?

Afhankelijk van je doel, zijn hier enkele soorten nieuwsbrieven die voor jouw school kunnen werken.

Blog nieuwsbrieven

Als je regelmatig blogberichten schrijft of een podcast of videokanaal beheert, is dit type nieuwsbrief misschien iets voor jou. Ze zijn ideaal om verkeer naar uw inhoud te leiden en bevatten korte, krachtige teksten die lezers uitnodigen om door te klikken om de lange blogpost te lezen, naar je podcastaflevering te luisteren of jouw video te bekijken.

Deze nieuwsbrieven zijn redelijk eenvoudig voor te bereiden en zijn een geweldige manier om de positionering van jouw school als materiedeskundige te versterken, te informeren en vertrouwen op te bouwen.

Compilatie nieuwsbrieven

Als je niet veel kerninhoud maakt (zoals gewone blogberichten), is dit misschien iets voor jouw school. Idealiter geef je elke (wekelijkse, maandelijkse…) nieuwsbrief een thema en verzamel je relevante schoolspecifieke gegevens. Dit is geweldig als je omdat het je de mogelijkheid biedt om te laten zien hoe uniek jouw school is in de omgeving.

4 zaken waar je nieuwsbrief aan moet voldoen

Misschien vind je het idee om een ​​regelmatige nieuwsbrief te maken overweldigend, maar door ervoor te zorgen dat de volgende vier elementen zijn opgenomen, maakt jouw school een goede start.

1. Onderwerpregel

Van alle emails die je elke dag ontvangt, hoeveel open je er?

Ik zie bedrijven en scholen vaak dezelfde onderwerpregel gebruiken voor al hun nieuwsbrieven en dit moet je niet doen. Creëer in plaats daarvan prikkels en gebruik intriges of urgentie in de onderwerpregels. Dit stelt je in staat om de betrokkenheid te vergroten en het aantal geopende e-mails te verhogen.

2. Oproep tot actie

Elke email die jouw school verzendt, inclusief nieuwsbrieven, moet een oproep tot actie hebben. Het kan zijn dat je wilt dat ze een van jouw bestemmingspagina's op je website bezoeken of dat je wilt dat ze zich registreren voor een les of schoolreis. Het belangrijkste om te onthouden met oproepen tot actie is dat te veel keuze de lezer overweldigt. Onthoud dat "een verwarde geest nee zegt" en dit kan leiden tot afmeldingen. Neem dus genoegen met één primaire call-to-action voor je nieuwsbrief.

3. Ontwerp

Nu de meeste nieuwsbrieven op mobiele apparaten worden gelezen, is design nog belangrijker voor de lezerservaring. Blijf uit de buurt van gewaagde en overstimulerende ontwerpen en omarm in plaats daarvan de witte ruimte. Houd het ontwerp eenvoudig, zodat het niet afleidt van de centrale boodschap en de primaire call-to-action. Zie je nieuwsbrief als een ‘proefbordje’ dat mensen uitnodigt om meer te ontdekken door een link of call-to-action te volgen.

4. Afmelden

Hoe graag je van de leerlingen en ouders op de hoog willen houden, de realiteit is dat sommige mensen zich op een gegeven moment willen afmelden. Maak het ze gemakkelijk en neem een ​​duidelijke afmeldknop of link op.

Wees niet ontmoedigd door leerlingen en ouders die zich afmelden. De behoeften en motivaties veranderen. Door ze gemakkelijk te laten afmelden, houdt je de email-lijst gezond en schoon.

Als je wilt, kun je het afmeldproces gebruiken om feedback te vragen over waarom ze zich afmelden en dit gebruiken om je inhoud voortdurend te verbeteren.

De checklist voor je email

Volg de 6-stappen checklist hieronder als je klaar bent om aan de slag te gaan met je nieuwsbrief (of  nieuw leven in te blazen). Vraag jezelf af wie de emailmarketing gaat beheren. Als je overweegt Outlook of Gmail te gebruiken, dan raad ik je aan om dit te heroverwegen. Met automatiseringsplatforms voor e-mailmarketing kun je eenvoudig het succes van jouw nieuwsbrief instellen en meten. Ze zijn ook nuttig bij het beschermen van de reputatie van jouw emailafzender en stellen je in staat om aan de noodzakelijke naleving te voldoen.

1. Beslis over een frequentie

Hoe vaak moet je je nieuwsbrief versturen? De beste manier is om het aan je lezers te vragen. Als je niet regelmatig contact hebt gehad met de leerlingen en ouders, dan is het misschien het beste om te beginnen met een maandelijkse of tweewekelijkse nieuwsbrief en op te werken naar wekelijkse nieuwsbrieven. Controleer de open- en klikpercentages voordat je de frequentie verhoogt. Probeer ook af te wisselen met de dagen en tijdstippen waarop je de nieuwsbrieven verstuurd.

2. Verzamel inhoud voor je nieuwsbrief

Als je eenmaal hebt besloten voor welk type nieuwsbrief je gaat, kun je de inhoudsstukken verzamelen die je in de nieuwsbrief wilt opnemen. Overweeg ook de primaire call-to-action die je wilt opnemen. Ik raad aan om een ​​Google-spreadsheet of Google-document in te stellen waar je alles kunt "dumpen" wat je zou willen opnemen, zodat wanneer het tijd is om het in een nieuwsbrief te plaatsen, je alleen maar naar het document hoeft te gaan om alles te vinden wat je nodig hebt.

3. Ontwerp een emailtemplate

Afhankelijk van de emailservice die je gebruikt, stel je een sjabloon in of gebruikt je een van de meegeleverde sjablonen. Volg de bovenstaande aanbevelingen om ervoor te zorgen dat het ontwerp een gemakkelijke leeservaring biedt, ongeacht het apparaat van de gebruiker.

4. Heb je lijst klaar

Als je een e-mailservice gebruikt, dan is het handig om de ouders en leerlingen te splitsen in verschillende lijsten (en het is nog beter om het te splitsen in bovenbouw versus onderbouw of op niveau). Zorg ervoor dat je jouw lijst hebt ingesteld en dat deze al je beoogde ontvangers bevat

5. Controleer naleving

Als je marketing-e-mails verstuurt (zoals een nieuwsbrief), dien je jezelf vertrouwd te maken met de wettelijke vereisten waaraan je als afzender moet voldoen. De twee belangrijkste zijn CAN-SPAM en AVG.

Om te voldoen aan CAN-SPAM moet jouw emailvoettekst jouw adres tonen, daarnaast moeten ouders en leerlingen zichzelf gemakkelijk kunnen afmelden.

AVG is relevant als je schoolmail verzendt naar ouders en leerlingen. Deze moeten zich handmatig hebben aanmeldgemeld om emails van je te ontvangen. Om er meer over te lezen, vind je hier een handige AVG-checklist van Hubspot.

6. Verzenden!

Dus dat is het. Je hebt je nieuwsbrief gemaakt met een mooi ontworpen sjabloon, geweldige relevante teksten en inhoud met een verleidelijke oproep tot actie. Het enige dat je nu hoeft te doen, is ervoor zorgen dat al de ouders en leerlingen zich daadwerkelijk hebben geabonneerd om jouw email te ontvangen en dat je klaar bent om op verzenden te klikken.

Je nieuwsbrief laten groeien

Dus nu je nieuwsbrief er is, is het tijd om de statistieken in de gaten te houden. Naarmate je leert hoe jouw emails presteren op het gebied van open- en klikfrequenties, kun je geleidelijk wijzigingen aanbrengen. Breng wijzigingen altijd één voor één aan, zodat je weet wat werkt en wat niet. Zo vergroot je geleidelijk de betrokkenheid en vergroot je je lezerspubliek.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.