Krijg 2 tot 10 keer zoveel bezoeker op de website van je school via een strategiegesprek

Gemaakt
October 12, 2021
Laatste update
November 15, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Website
Samenvatting
Als websitebouwer begin ik bij het maken van een nieuwe schoolwebsite altijd bij een strategiegesprek. Het is belangrijk om hiermee te beginnen. De website zal 2 tot 10 keer zoveel bezoekers krijgen, waardoor je meer aanmeldingen krijgt en het soort leerlingen krijgt dat je op je school wilt hebben.

Start met een strategiegesprek bij het maken van een nieuwe schoolwebsite

Wanneer je een website bouwt, raad ik ten zeerste aan dat je een strategiegesprek voert met je websitemaker. Het zorgt ervoor dat je efficiënt en doelgericht werkt. Daarnaast zorgt het ervoor dat je beter de doelen gaat halen, die je wilt dat een schoolwebsite moet behalen.

Ik laat stap voor stap zien hoe een strategiegesprek eruit zou moeten zien. Hierdoor heb je als school een solide basis bij het laten bouwen van jouw website.

Houd er rekening mee dat een website de drager is van de boodschap van jouw school naar haar potentiële leerlingen. Het is dus duidelijk dat je eerst de school dat het bericht die je wilt zenden perfect moet definiëren.

1. Creëer een personage die jouw schoolmerk vertegenwoordigt

Net als gebruikerspersonages, heeft jouw schoolmerk een personage nodig, dat is precies het schoolprofiel dat je op de website hebt staan. Jouw school moet worden gedefinieerd aan de hand van enkele persoonlijkheidskenmerken (jong en creatief, gevestigd en bekend, officieel en serieus, professioneel en vriendelijk, enz.). Naast de persoonlijkheidskenmerken moet het personage van de school ook een reeks kleuren integreren, indruk maken door een bepaalde stemming, zich uitdrukken via een bepaalde "stem" en vertrouwen opbouwen door middel van belangrijke elementen in een website.

Afhankelijk van de bevindingen op dit punt, noteer je enkele websitekenmerken die deze merkpersoonlijkheid weerspiegelen.

Het merkpersonage moet worden gepresenteerd, op dezelfde manier als de gebruikerspersonages.

2. Creëer gebruikerspersonages om strategisch te zijn

Dit is een van de eerste stappen bij het maken van een website. Je moet vragen beantwoorden over aan wie de site is gericht.

Gebruikerspersonages kunnen kaarten zijn die informatie bevatten over demografie, psychografische gegevens, levenssituatie, hobbies, interesses en beroep van de leerlingen (en ouders). Deze techniek helpt je de leerlingen (en ouders) te segmenteren op basis van dergelijke criteria en de boodschap op basis van deze bevindingen te creëren.

3. Bepaal de reis van een leerling, binnen jouw schoolwebsite

Om de school in contact te brengen met zijn potentiële leerlingen, moet je leerlingen de belangrijkste stappen laten doorlopen bij het browsen op jouw schoolsite. Dit neemt de vorm aan van de gebruikerservaring en begeleidt het besluitvormingsproces, van onderzoek tot daadwerkelijke aanmelding.

Een populair gebruikerservaring is AIDA:

A – Aandacht

In dit stadium worden leerlingen zich bewust van een behoefte en gaan ze op zoek naar een oplossing. Nu is het tijd voor jouw school om strategieën voor merkbekendheid toe te passen.

Stel je voor dat er een leerling is die een interesse heeft voor raketten. Deze wil zelf een raket gaan bouwen, maar heeft geen idee hoe je dat het beste kunt doen. Nu schrijft de school een stuk over hoe je het beste raketten kunt bouwen en dat de school dat ook doet in de lessen. De leerling zoekt in Google naar "hoe bouw je een raket" en bij de Google zoekresultaten uit op jouw school. Nu weet de leerling dat de school bestaat en aansluit op zijn/haar interesse.

I – Interesse

De leerling gaat de zoekopdracht in Google verfijnen en komt erachter dat er speciale lessen zijn in het bouwen van raketten en sterker nog daar wedstrijden mee heeft gewonnen. De leerling realiseert zich dat dit de beste school is om naar toe te gaan voor het bouwen van raketten.

D – De beslissing

De leerling bekijkt de inhoud van de lessenreeks en vergelijkt dit met het aanbod van andere lessen op andere scholen. De leerling bekijkt zelfs YouTube-filmpjes waarin de school wedstrijden heeft gewonnen. De leerling neemt de beslissing dat dit de beste school is voor zijn/haar interesse.

A – Acquisitie

De leerling ziet dat er een speciale dag is waarop de school leert hoe je een raket kunt bouwen en besluit om zichzelf aan te melden voor deze dag.

Nu is het AIDA-model niet het enige model dat goed werk. Afhankelijk van de complexiteit van de school zijn er andere raamwerken voor gebruikerservaringen. Maar wat je moet onthouden, is dat het (ongeacht het raamwerk) belangrijk is om in elke fase gebruikerscontactpunten te creëren terwijl je probeert ze dichter bij een conversie (= overgang tot een actie) te brengen.

4. Bestudeer je concurrenten

Het is essentieel om naar de websites van de concurrenten te kijken. Wat doen ze goed, welke verbeteringen kun jij toepassen in de markt van scholen, hoe kan jouw lesaanbod en jouw website anders zijn dan de concurrentie?

Het bestuderen van de concurrenten kan enkele voordelen hebben, zoals:

  • Je kunt zien wat concurrenten al eerder hebben gedaan (je kunt misschien zien wat al werkt en wat niet)
  • Je kunt ontdekken wat concurrenten slecht doen en kunt dit zelf goed doen
  • Je kunt ontdekken welke behoeften er op de scholenmarkt nog niet zijn vervult en kunt dit gat opvullen
  • Je kunt je de website van je school anders maken en kunt jezelf onderscheiden van de concurrenten (waardoor je een unieke positie krijgt in het hoofd van leerlingen en ouders).

5. Wat is het doel van de website van je school?

Het is tijd om de belangrijkste vraag te stellen: waar is de website voor gebouwd?

Een websitedoel kan een of meer van deze vormen aannemen:

  • Meer leerlingen en ouders die naar de website komen
  • Meer leerlingen die een interesse krijgen voor jouw school
  • Meer leerlingen die zich aanmelden voor jouw school
  • Verhoogde betrokkenheid van leerlingen en ouders bij de school
  • Zorgen dat leerlingen langer op de website blijven
  • Zorgen dat de communicatie naar bestaande leerlingen en ouders wordt verbeterd

Het wordt aanbevolen dat je één hoofddoel en maximaal drie secundaire doelen stelt die het hoofddoel ondersteunen met aangrenzende resultaten. Afhankelijk van deze doelen kan jouw schoolwebsite een onderscheidend ontwerp hebben dat deze ondersteunt, met strategische elementen op belangrijke locaties.

6. Een moodboard maken

Een moodboard is een manier om verschillende creatieve ideeën te verzamelen met het oog op de voorbereiding van een nieuw project. Het is de eerste concrete vorm van een schoolsite voordat het daadwerkelijke ontwerp vorm krijgt. Het wordt gebruikt om een ​​algemeen idee over te brengen over hoe de website eruit zal zien.

7. Integreer merkstrategie in het ontwerp

Op dit punt moet je het schoolmerk definiëren: wat is de boodschap en wat is de unieke waarde?

Om het schoolmerk correct te definiëren, moet je elk van de volgende vragen beantwoorden:

  • Wat is het doel van het schoolmerk?
  • Wat is de positionering van het schoolmerk?
  • Hoe formuleer je de schoolmerkbelofte?
  • Wat zijn de overtuigingen van het schoolmerk? Welke eigenschappen kunnen ermee geassocieerd worden?
  • Hoe zou je de merkpersoonlijkheid karakteriseren?

Nadat je deze vragen grondig hebt beantwoord, ben je beter voorbereid om de schoolmerkstrategie goed te integreren in het ontwerp van je website.

8. Maak een sitemap die jouw websitedoelen en de paginahiërarchie integreert

Om een ​​verwijzend overzicht van pagina's en belangrijke punten te hebben waar het schoolmerk zijn stempel op heeft gedrukt, moet je een sitemap maken. Dit kan een referentiepunt worden, volgens welke het ontwerp van je website zich ontwikkelt binnen het afgesproken pad. Een sitemap is een referentiepunt dat dient als leidraad voor de ontwikkeling van een website.

Een sitemap geeft een duidelijk beeld van de pagina-architectuur en van de websitestructuur. Het definieert of de schoolwebsite een plat ontwerp of een piramide ontwerp heeft.

Het structureren van de informatie volgens een strategie garandeert de efficiëntie van het ontwerp. Het helpt om methodisch te werken, volgens vooraf vastgestelde regels en in overeenstemming met de communicatiestrategie van de website van jouw school.

Je stelt de categorieën in waarin pagina's vallen, de verschillende niveaus van pagina's en hoe elke pagina linkt naar andere in de websitestructuur.

Dit verhoogt ook de efficiëntie van het modelleren van de boodschap en het organiseren van informatie binnen de hele schoolwebsite.

Het hebben van een sitemap is een essentiële voorwaarde om schoolsites volgens een strategie te ontwerpen.

9. Kies zoekwoorden

Als het gaat om zoekmachineoptimalisatie, moet je aan zoekwoorden denken. Of beter nog, onderwerpen met gecorreleerde zoekwoorden. In het tijdperk van semantisch zoeken ben je vrij om synoniemen en andere woorden te gebruiken die een onderwerp vormen door middel van complementaire termen.

Deze trefwoorden moeten worden opgenomen in jouw website. Je moet ook trefwoorden in de titel, META-beschrijvingen, kop 1 en kop 2 plaatsen voor een betere zichtbaarheid. Op deze manier geven taalkundige termen aan Google door waar de pagina's over gaan en helpen ze om beter te ranken op pagina's met zoekresultaten van zoekmachines.

Je moet ook voorkomen dat je dezelfde termen herhaaldelijk op twee of meer pagina's gebruikt, omdat je het risico loopt op kannibalisatie van zoekwoorden.

Elke pagina moet zijn eigen specifieke reeks termen hebben, die verschillen van die van andere pagina's, en het specifieke onderwerp van die respectieve pagina definiëren.

Maar trefwoorden moeten natuurlijk worden opgenomen in de kopie van elke pagina en een goede weergave zijn van natuurlijke taal. Je spreekt leerlingen aan zoals je echte leerlingen ook zou aanspreken. Zoekmachines zullen dit meer dan geweldig vinden, omdat hun algoritmen zijn gebaseerd op natuurlijke taalverwerking.

10. Maak sitepagina's alsof het bestemmingspagina's zijn

Bestemmingspagina's zijn onafhankelijke webpagina's die goed kunnen worden geïntegreerd in marketingcampagnes. Ze hebben een betekenis op zich en ze kunnen een boodschap overbrengen ongeacht de andere pagina's op de schoolwebsite. Ze bevatten hun eigen bericht (dat deel uitmaakt van het algemene websitebericht) dat leerlingen bereikt die alleen die pagina's op de website zien. Het is aan hen of ze doorgaan met browsen op de website, of zich aanmelden op basis van die overtuigende pagina zelf.

11. Plaats één, of beter, twee CTA's op elke pagina

Ik raad je aan om twee CTA-knoppen (CALL-TO-ACTION-knoppen) op een pagina te plaatsen (een bovenaan, een andere onderaan die pagina). Aangezien het doel van de pagina is om leerlingen te laten aanmelden (of informatie te vinden), is het het beste om ervoor te zorgen dat call-to-action-knoppen bij de hand zijn wanneer leerlingen op de betreffende pagina zijn.

Bovenaan de pagina: misschien bevinden leerlingen zich in een verder gevorderd stadium van het besluitvormingsproces.

Ook onderaan de pagina: nadat leerlingen door de nuttige informatie op de pagina hebben gebladerd en de onderkant hebben bereikt, naderen ze de aanmeldfase, dus hebben ze een handige CTA-knop nodig.

Je moet de leerling vangen in de besluitvormingsfase waarin ze zich bevinden. Daarom is het het beste om 2 CTA-knoppen op een pagina te plaatsen.

12. Streef naar een mobiel-responsieve schoolwebsite

Het hebben van een mobiel-responsieve website voor je school is essentieel in de wereld van vandaag. Ongeveer 58% van alle bezoekers (dus niet allen leerlingen) komt van mobiele apparaten, vergeleken met 42% van desktops (volgens een onderzoek dat de situatie van 2018 weerspiegelt).

In deze mobile-first wereld is het essentieel dat jouw schoolwebsite er goed uitziet op mobiele apparaten.

Jouw strategie moet dus rekening houden met optimalisatie voor mobiel en tablet, en constant controleren of jouw schoolwebsite er op kleinere schermen goed uitziet.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.