Ken je als school de online trends van leerlingen?

Gemaakt
July 25, 2021
Laatste update
October 6, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Sociale media
Samenvatting
Niet dat je als school op elke meme moet springen die viraal gaat, maar het is een goed idee om aandacht te besteden aan trends in sociale media. Hierdoor begrijp je waar leerlingen naar op zoek zijn wanneer ze inloggen op hun sociale kanalen. Dit helpt jouw school bij het maken van geschikte inhoud die na verloop van tijd resoneert. Lees de blog van websitebouwer Robbert verder.

Let op trends

State Farm Insurance heeft een doorlopende Pinterest-campagne die informatieve inhoud biedt die verband houdt met grote veranderingen in het leven, zoals het kopen van een auto of het krijgen van een kind.  Aangezien deze momenten vaak van invloed zijn op de verzekeringsbehoeften, is het een voor de hand liggende match die de verzekeringsgigant heeft geholpen om contact te maken met millennials en G en X.

Afgelopen voorjaar, toen reizen veranderde van een wereldwijde aangelegenheid in een veel meer lokale ervaring, waren roadtrips een hot topic van online onderzoek. State Farm creëerde een reeks pins over roadtrips en hoe het bedrijf hun klanten hielp beschermen in onzekere tijden.

De vijf belangrijkste redenen waarom mensen nu sociale media gebruiken, zijn:

  • Om op de hoogte te blijven van nieuws en actuele gebeurtenissen
  • Om grappige of vermakelijke inhoud te vinden
  • Om vrije tijd op te vullen
  • Om in contact te blijven met vrienden
  • Foto's of video's met anderen delen

Bron: Digitaal 2021

Houd altijd de huidige behoeften van jouw leerlingen in gedachten. Wat vorig jaar werkte, werkt vandaag misschien niet meer. Sociaal luisteren is een zeer waardevol hulpmiddel voor het verzamelen van informatie, dat je helpt te begrijpen wat jouw leerlingen (en potentiële leerlingen) mogelijk van jouw school wil horen.

Dat is een van de redenen waarom tweederde van de respondenten van de Hootsuite Social Media Trends-enquête zei dat sociaal luisteren in 2020 in waarde is gestegen. Hootsuite heeft een handleiding gemaakt over hoe je social listening voor kunt gebruiken.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.