Hoeveel geld moet je uitgeven aan promotie voor je school?

Gemaakt
August 12, 2021
Laatste update
December 3, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Website
Samenvatting
In het onderwijs is men geneigd om maar een klein deel van het budget uit te geven aan marketing, zegt websitebouwer Robbert van Empel. Wat vaak gebeurd, is dat men kijkt wat de concurrerende scholen doen en dat doet men dan na (maar dan met zo min mogelijk geld). Het is daarom verfrissend om eens een uitstapje te maken. Laten we kijken wat bedrijven doen aan marketing.

Wat voor bedrag moet een school uitgeven aan online promotie?

Bedrijven kijken altijd naar de omzet die ze draaien en nemen daar een percentage van. Daarin kijkt men eerst naar de hoogte van de marketingkosten van de vorige perioden en die past men aan op basis van de nieuwe omzet. Marketingkosten gaan overigens niet alleen over campagnekosten, maar ook over advertentiekosten, personeelkosten, drukwerk, etc. Overigens moet je ook precies weten hoe je het beste leerlingen en ouders kunt bereiken en welke online kanalen je daarvoor kunt gebruiken?

Wat is een nieuwe leerling waard?

De eerste en belangrijkste vraag die je aan jezelf moet stellen is: wat is een nieuwe leerling mij waard? Bedrijven kijken naar wat een nieuwe klant voor winst oplevert. Hoeveel van die winst mag uitgegeven worden aan marketing? Bedrijven passen een handige regel toe, namelijk de 10% regel.

De 10% regel

Deze regel wordt het meest gebruikt en is tegelijkertijd ook de meest simpele regel. Kijk naar wat je bruto jaaromzet is en reserveer 10% voor marketingbudget. Bedrijven investeren van dit budget 25% aan online marketing.

Waar je het geld moet inzetten

Bedrijven gebruiken "Return On Marketing Investment" (kortweg ROMI) om te berekenen hoeveel euro ze winst ze krijgen voor elke euro die ze hebben uitgegeven aan marketing. De formule is simpel:

(opbrengst van je campagne x marge in %) - (de investering in de campagne) = je ROMI.

Het doel is om voor elk losse onderdeel te kijken wat je ROMI is. Kijk dus bijvoorbeeld hoeveel ROMI je hebt voor je website of voor een advertenties die je hebt geplaatst. Je krijgt hierdoor goed inzicht welke campagnes goed werken en welke minder goed werken. Hierdoor weet je waar je de volgende keer meer in moet investeren en waar minder.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.