Hoe zet je Google Analytics in voor je schoolwebsite?

Gemaakt
August 16, 2021
Laatste update
October 8, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Website
Samenvatting
De website van je school heeft veel informatie. Je probeert nieuwe leerlingen te werven via de knop "groep 8-ers", je probeert je huidige leerlingen alle benodigde informatie te geven voor hun lessen en je wilt hun ouders op de hoogte houden over alles wat er op school gebeurd. Websitebouwer Robbert van Empel vertelt hoe jouw school Google Analytics kan gebruiken.

Hoe kun je betere resultaten halen voor de website van je school?

Nu vraag je jezelf af, hoe effectief is onze schoolwebsite. Hoe weten we of onze leerlingen daadwerkelijk de informatie bekijken, komen onze nieuwsupdates aan bij de ouders en hoe effectief is onze website in het werven van nieuwe leerlingen?

De oplossing begint bij het meten van je website. Welke content presteert het beste voor welk publiek. Kijk of kortere video's meer resultaten behalen dan lagere video's. En komt erachter welke type berichten leiden tot een CTA (call to action, oftewel, dat leerlingen een actie ondernemen).

Google Analytics is je beste vriend. Het is een gratis tool die je vertelt wat er op je de website van je school gebeurd (inclusief waar je jouwverkeer vandaan haalt, op welke pagina's ze binnenkomen, hoe ze door de site gaan en hoe lang ze blijven). Het is gratis en eenvoudig te installeren.

De onderstaande schermafbeelding toont het gedeelte Acquisitie van de tool (in de linkerkolom) - een geweldige plek om te zien welk medium of welke bron het meeste verkeer binnenhaalt, hoeveel nieuwe lezers er zijn, de hoogste en laagste bouncepercentages en alle conversies.


Meer is niet beter

Hoewel meer verkeer ongelooflijk belangrijk is, is de kwaliteit en betrokkenheid van dat verkeer nog belangrijker.

Als je bijvoorbeeld veel sociaal verkeer binnenhaalt, maar bezoekers snel terugkaatsen van jouw pagina en/of geen actie ondernemen, zijn ze niet zo gekwalificeerd als een medium dat minder verkeer genereert, maar leidt tot hogere conversiepercentages. Dit betekent niet dat één medium beter of slechter is (het kan zijn dat jouw ondertiteling op sociale media misleidend is, zodat mensen niet blijven als ze eenmaal zien waar jouw inhoud over gaat).

Zoek naar trends in prestaties en kijk of je redenen kunt vinden waarom sommige berichten of video's het goed doen en andere niet.

Het kan handig zijn om grote wijzigingen aan te brengen in de inhoud. Je kunt dan vervolgens bij Google Analytics zien of dit gevolgen heeft voor de prestaties van die pagina.

Gedragsstromen

Je moet ook kijken naar het dashboard voor gedragsstromen (onder 'Gedrag' in de linkerkolom) om te zien hoe mensen zich via je site verplaatsen:

Let op grote stoppunten en kijk of je deze kunt oplossen. Als leerlingen door drie blogposts komen, maar zich vervolgens niet aanmelden voor de school of voor een les, dan kan het zijn dat de artikelen niet relevant zijn. Het kan ook zijn dat je landingspagina niet geoptimaliseerd is, waardoor ze de actieknop niet kunnen vinden. Door dit soort inzichten kun je betere resultaten halen uit je schoolwebsite.

Het belangrijkste blijft. Blijf je content regelmatig meten, analyseren en aanpassen.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.