Hoe overtuig je leerlingen om een actie te ondernemen?

Gemaakt
September 30, 2021
Laatste update
October 6, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Website
Samenvatting
Websitebouwer Robbert van Empel geeft advies over hoe je leerlingen online kunt overhalen tot een actie via de website van je school. Leerlingen moeten het nut inzien van het nemen van de actie en snappen waarom het waardevol voor hen is.

Call-to-Action versus Call-to-Value

Een call-to-action (CTA) is een visueel element dat een leerling of ouder verleidt om een ​​actie uit te voeren. Een call-to-value is een CTA die ook een waardevoorstel bevat, waardoor de bezoeker van de site meer context krijgt om zijn beslissing te baseren.

Een leerling zal nooit zomaar een beslissing nemen op basis van wat de knoptekst zegt. Je moet de leerling laten zien 'waarom' je op die knop zou willen drukken.

"Meer informatie", "Nu aanmelden" en "Aan de slag" zijn allemaal veelvoorkomende CTA-knoppen, maar ze vertrouwen op de koptekst om essentiële context te bieden. Waar leren ze meer over? Waar melden ze zichzelf voor aan? Waar beginnen ze aan? Deze CTA's vertellen de leerling welke actie hij moet ondernemen, maar leggen niet uit wat de gebruiker eruit haalt.

Een knop met de tekst 'Verken de lessen van College Reimerswaal', legt aan de andere kant uit welke actie de leerling moet ondernemen en wat hij ermee wint. We willen dat de leerling verder onderzoekt en verkend, en door dit te doen kunnen ze de school leren kennen.

Headers en ondersteunende teksten zijn zeker nog steeds belangrijk bij het verstrekken van contextuele informatie over een specifiek aanbod. Maar de knop moet je gebruiken als opvallend ontwerpelement, want dat is de actie die we willen dat ze ondernemen. Dus als we de waarde in de knopkopie weglaten, missen we het doel.

Hoewel het schrijven van calls-to-value een paar woorden aan je knop kan toevoegen, verbeteren ze ook de scanervaring op de website van je school, omdat het meest visueel aantrekkelijke element op de pagina meer relevante informatie biedt.

Als leerlingen de site afromen en het primaire ontwerpelement staat op de knop en de knop bevat niet de informatie die in de kop- of subkop staat, dan missen ze een deel van de belangrijkste informatie terwijl ze met hun ogen doorscannen.

Wanneer call-to-actions versus call-to-value gebruiken?

Of een knop een call-to-value of een call-to-action moet zijn, hangt af van hoe deze op de pagina functioneert.

Call-to-value is bijvoorbeeld geweldig om leerlingen naar bestemmingspagina's te leiden. Maar zodra een leerling op die bestemmingspagina aankomt, staat de volgende knop die hij ziet op een formulier. Deze knop hoeft niet te zeggen "verstuur dit formulier om je aan te melden voor een gastles"; in plaats daarvan kan het gewoon 'verzenden' zeggen.

Tegen de tijd dat een leerling de knop onderaan een landingspagina-formulier bereikt, hebben ze al besloten welke actie ze gaan ondernemen. Dus het herhalen van de waardepropositie kan overkill lijken.

Bovendien kun je op plaatsen op de site van je school (zoals contactpagina's of blogs), ook eenvoudige CTA gebruiken met de tekst 'neem contact op' of 'lees meer'.

Samengevat

Calls-to-value bieden meer context dan calls-to-action, hoewel ze doorgaans ook langer zijn in tekst. De noodzaak om bewust tussen de twee te kiezen, komt echter alleen maar bij knoppen aan de orde. Andere CTA-formaten hebben meestal al meer begeleidende tekst, waardoor een call-to-value minder relevant is.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.