Hoe kun je het beste nieuwe docenten werven via LinkedIn?

Gemaakt
November 4, 2021
Laatste update
November 4, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Sociale media
Samenvatting
In de komende jaren staan scholen voor een grote uitdaging. Er zal een groot docenten tekort ontstaan en dat vraagt om creativiteit. Veel scholen plaatsen hun vacatures wel op hun website, maar helaas is dat niet voldoende. Leer van websitemaker Robbert van Empel hoe je het beste docenten kunt werven via LinkedIn.

Tips voor het werven van nieuwe docenten via LinkedIn

LinkedIn is een website voor sociale media die is gebouwd rond de professionele netwerken van de gebruiker. Individuen kunnen in contact komen met huidige en voormalige collega's, lid worden van branchegroepen en banen zoeken en solliciteren bij bedrijven op het platform. En als school kun je het platform gebruiken om docenten te vinden uit een vaste pool van kandidaten.

Hoe LinkedIn werkt voor scholen

Scholen kunnen LinkedIn gebruiken om docenten op verschillende manieren te werven, afhankelijk van het serviceniveau waarop ze zich abonneren. Met de gratis basisdienst kun je contact opnemen met docenten die zich binnen jouw professionele netwerk van connecties bevinden. Premium en Recruiter voegen extra functies toe, zoals LinkedIn InMail, die de pool van kandidaten uitbreiden waarmee je contact kunt opnemen en hoe je contact met hen kunt opnemen.

De Premium- en Recruiter-abonnementen van LinkedIn bieden enkele extra functies. Er zijn echter eerst verschillende stappen die je met het gratis abonnement kunt nemen. Hier zijn enkele algemene tips die je kunnen helpen bij jouw zoektocht naar docenten, ongeacht op welk LinkedIn-abonnement je jezelf abonneert.

Hoe je het gratis abonnement van LinkedIn gebruikt om jouw ideale docent te vinden

Er zijn enkele stappen die je kunt nemen om jouw ideale docent te vinden, zelfs als deze niet actief op zoek is naar een nieuwe baan.

Bouw de profielpagina van jouw school

Voordat je contact opneemt met iemand, moet jouw eerste stap zijn om jouw eigen schoolprofielpagina te bouwen. Hiervoor zijn twee belangrijke redenen:

  • Door een professioneel overzicht van jouw school te presenteren, wordt het aantrekkelijker voor potentiële docenten.
  • Door een profiel met veel zoekwoorden op te bouwen, kunnen potentiële docenten jouw school gemakkelijker vinden

Onthoud ook dat het niet genoeg is om alleen jouw schoolpagina te bouwen (je moet deze ook up-to-date houden). Zorg ervoor dat de locatie, contactgegevens en actuele vacatures van jouw school up-to-date zijn. Overweeg ook om werk uit het verleden te benadrukken waar je trots op bent.

Maak contact met voormalige en huidige collega's

Stuur een uitnodiging om contact te maken met iedereen met wie je in het verleden of heden hebt gewerkt, vooral degenen met wie je een positieve relatie hebt ontwikkeld. Omdat LinkedIn afhankelijk is van connecties binnen je netwerk, zou het uitbreiden van je netwerk je eerste stap moeten zijn bij het vinden van nieuwe docenten. Deze connecties kunnen verbinden aan werkzoekenden die ze kennen of je zou kunnen ontdekken dat een voormalige collega op zoek is naar een nieuwe baan.

Personaliseer je uitnodiging

Dus hoe kom je in contact met mensen die je nog niet hebt ontmoet maar wel zou willen,? Met LinkedIn kun je maximaal 300 tekens gebruiken in je uitnodigingsverzoek om te delen wie je bent en waarom je verbinding wilt maken. Daarom raad ik je aan om je uitnodiging te personaliseren. Stuur het dan op en hoop erop dat ze het accepteren.

Docenten zoeken met behulp van trefwoorden

Vind geweldige docenten, zelfs als ze nog niet op jouw baan hebben gesolliciteerd. De juiste docent ziet jouw vacature misschien niet op een vacaturesite of is op dit moment niet actief op zoek naar een nieuwe baan. Misschien zouden ze geïnteresseerd zijn als de juiste gelegenheid zich voordeed? LinkedIn-leden kunnen ja kiezen voor de optie voor het zoeken naar een baan onder privacy in hun accountinstellingen om recruiters te laten weten dat ze openstaan ​​voor een nieuwe baan.

Uit peilingen van Gallup blijkt dat 51% van de mensen een andere baan overweegt. Dit worden passieve sollicitanten genoemd (dat wil zeggen, ze willen misschien een nieuwe baan, maar ze zijn er nog niet naar op zoek). Dat betekent dat je een 50/50 kans hebt dat elke docent die je op LinkedIn contacteert, openstaat voor een nieuwe baan.

Zodra je een potentiële kandidaat hebt geïdentificeerd, controleert je hun profiel om te zien of je gemeenschappelijke connecties hebt. Als je dat doet, neem dan contact op met die connectie en vraag of ze je voorstellen. Dit brengt je niet alleen in contact met de docent, maar de gemeenschappelijke connectie die je deelt, kan de reputatie van jouw school valideren.

Ontmoet docenten in hun LinkedIn-groepen

In LinkedIn-groepen vindt je opinieleiders, beschikbare docenten en mensen die je kunnen helpen met netwerken om jouw volgende docent te vinden. Natuurlijk heeft LinkedIn veel andere functies die ik in dit artikel niet behandel (zoals de salaristool), maar Groepen is een goede om te gaan gebruiken.

Jouw huidige werknemers zijn je beste reclame

Overweeg om jouw huidige docenten te vragen hun huidige netwerken te activeren door positieve informatie over jou en jouw school op hun profielen te plaatsen. Ongeveer de helft zou dat graag doen volgens Glassdoor.

Waarom zou je je eigen docenten om hulp vragen en niet je HR team? Omdat uit onderzoek van Glassdoor blijkt dat potentiële docenten die in jouw school werken eerder worden geloven dan een HR of directie. Jouw meest gepassioneerde docenten vragen om jouw school op LinkedIn te promoten, is succesvoller dan alleen het plaatsen van vacatures.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.