De stap voor stap-handleiding voor de beste homepagina voor jouw school.

Gemaakt
August 23, 2021
Laatste update
October 8, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Website
Samenvatting
Websitebouwer Robbert van Empel zegt dat alle homepagina's bestaan uit twee delen: wat direct zichtbaar is en waar de gebruiker naar scrolt. Deze twee delen hebben allebei een eigen aanpak nodig, ook bij homepagina's van scholen. Wist je dat de meeste leerlingen maximaal 15 seconden op je website zit en dat daarvan 85% daarna nooit meer terug komt?

Hoe kun je de homepagina van jouw school verbeteren?

Alle homepagina's bestaan uit twee delen: wat direct zichtbaar is (boven de vouw) en waar de gebruiker naar scrolt (onder de vouw).

Laten we boven de vouw beginnen. Dit gedeelte noemt men in het Engels de Hero. Om Donald Miller te citeren: een holbewoner zou er een blik op moeten kunnen werpen en zou onmiddellijk moeten kunnen terugkreunen wat je aanbiedt. Hier is de formule voor het maken van de perfecte Hero:

  1. Leg de meerwaarde uit die jouw school specifiek aanbiedt (titel)
  2. Leg uit hoe jouw school dat doet (ondertitel)
  3. Laat de leerling een visueel beeld maken van jouw meerwaarde (visueel)
  4. Maak het geloofwaardig (sociaal bewijs)
  5. Maak het zetten van de volgende stap makkelijk (Call To Action, kortweg CTA)

Titel

Er zijn honderd manieren om een geweldige titel te schrijven.  Ik ga me concentreren op drie.

1. Leg uit wat je doet

Als jouw school uniek is, dan hoef je alleen maar zo eenvoudig mogelijk uit te leggen wat je doet. Laten we voorbeelden bekijken:

  • Groen Gymnasium: De school waarin we werken zonder papier.
  • Bertens Koksschool: De startplaats voor professionele koks.

2. Hooks

De meeste scholen zijn niet uniek. Voeg daarom een hook (een haak) toe. De gemakkelijkste manier om hooks te schrijven is om het grootste bezwaar van je leerlingen aan te pakken. aten we kijken naar een voorbeeld:

Meerwaarde

Ik wil een HAVO diploma halen

Bezwaar

Ik denk niet dat ik met mijn dyslectie een HAVO diploma kan halen

Meerwaarde + hook

100% van onze dyslectieleerlingen behaald een HAVO diploma

3. Bezit je niche

Sommige scholen kunnen hooks overstijgen. Een ander manier is om in 1 regel bezit te nemen over je niche. Schrijf met overtuiging. Jij bent DE oplossing. Laten we kijken naar enkel voorbeelden:

  • De school voor leren op afstand.
  • De school voor creatieve leerlingen.
  • De school voor internationale contacten.

Subtitel

Ondertitels zijn waar je specifiek wordt. Introduceer je wat je doet en leg uit hoe de meerwaarde in je titel wordt bereikt. Een voorbeeld:

Titel: De school voor creatieve leerlingen.

Subtitel: (Introductie) Roostervrijedagen en voorrang voor je passie, (Uitleg hoe) krijgen alle leerlingen op onze school op de momenten dat ze dat nodig hebben.

Visueel

Pronk met jouw school in al zijn glorie. Het doel is om zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te komen. Laat geen mooie illustraties zien, maar laat je school zien. Of nog beter, jouw school in actie.

Sociaal bewijs

Sociaal bewijs ((in de Hero) voegt onmiddellijke geloofwaardigheid toe aan de waarde die je belooft. Elke school kan zeggen dat ze de beste zijn of de meeste kansen bieden, maar zodra erbij staat dat de school 18.000 beoordelingen heeft met 5 van de 5 sterren, dan doet het geloven dat het ook echt zo is. Kijk dus naar de beoordelingen op facebook, google, etc.

CTA

Jouw CTA (call to action) maakt het nemen van de volgende stap gemakkelijk voor leerlingen en ouders. De meeste knoppen leggen de nadruk op een actie: Aanmelden, Meer info enz. Hier zijn nog drie boeiende CTA-typen.

1. Call to value

Knoppen die "meerwaarde" benadrukken boven "actie" presteren meestal beter. De truc is om te voldoen aan de meerwaarde die jouw titel belooft. Een voorbeeld:

De titel is 'De school voor creatieve leerlingen.' Daar zet je dan de knop onder "Rooster je vrije dagen in" of "Toon de creatieve vakken".

2. Bezwaar aanpakken

Voeg een paar woorden toe aan jouw CTA om het grootste bezwaar tegen het klikken op de knop weg te nemen. Een twee voorbeelden:

  • CTA: Meld je aan. Bezwaar: Ik heb te weinig tijd hiervoor. Toevoeging: Meld je aan in 3 minuten.
  • CTA: Bezoek de school. Bezwaar: Dat is zeker op een vast moment. Toevoeging: Bezoek de school op de dag dat jij kunt.

"Hero" samenvatting

In vijf seconden proberen leerlingen en ouders vast te stellen of je ze kunt helpen. Maak hun leven gemakkelijk. Duidelijkheid boven creativiteit.

  1. Leg de meerwaarde uit die jouw school heeft (titel)
  2. Leg uit hoe jouw school dit bereikt of doet (ondertitel)
  3. Laat de leerling het visualiseren (visueel)
  4. Maak het geloofwaardig (sociaal bewijs)
  5. Maak het zetten van de volgende stap makkelijk (CTA)

Onder de Hero (of vouw)

Boven de Hero krijg je de aandacht van de leerlingen en ouders. Onder de Hero krijg je de aanmelding. Dit zijn de laatste vijf stappen:

  1. Maak de meerwaarde concreet (kenmerken en bezwaren)
  2. Breng jouw school tot leven (social proof)
  3. Losse eindjes vastknopen (FAQ)
  4. Herhaal jouw oproep tot actie (2e CTA)
  5. Maak jezelf gedenkwaardig (opmerking van de directeur of bekende leraar)

Kenmerken en bezwaren

Het eerste dat je onder de Hero doet, is de meerwaarde die je boven in de Hero belooft, concreet maken.

Neem bijvoorbeeld "De school voor leren op afstand", leg dan uit hoe ze "leren" en hoe dat op "afstand" gebeurd. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat leerlingen leren door het gebruik van spelelementen en gamification en dat men dit op afstand doet, door gebruik te maken van digitale escaperooms en digitale avonturen.

Het tweede dat je moet doen, is de grootste bezwaren van de leerlingen aanpakken. Dat betekent praten met leerlingen in leerlingentaal:

  • Bezwaar: wat kun je nou leren van spelletjes. Aanpak: uit onderzoek blijkt dat 85% van de leerlingen beter leert via spelletjes.
  • Bezwaar: moet ik allemaal programma's downloaden en installeren? Aanpak: al onze spellen zijn te volgen via de browser die je al op je computer hebt staan.
  • Bezwaar: ik ben helemaal niet technisch, het is vast heel moeilijk. Aanpak: het is zo makkelijk, zelf je oma kan het!

Meer sociaal bewijs

In de Hero gaat sociaal bewijs over geloofwaardigheid. Onder de Hero gaat sociaal bewijs over een inspirerend voorbeeld. Het is een gratis manier om jouw school te verkopen.

Gebruik bestaande leerlingen en ouders om de waarde die je belooft tot leven te brengen.

  • "Wij hebben de hoogste slagingspercentage" ⟶ Slagingspercentages weergeven
  • "Bij ons krijgen creatieve leerlingen alle kansen" ⟶ Leerlingen aan het woord laten die een creatief succes zijn

Veelgestelde vragen

Er zullen veel mogelijkheden en bezwaren zijn die je wilt noemen die hierboven niet helemaal passen. Dit is waar jouw veelgestelde vragen binnenkomen. Schrijf het op en herformuleren het in vragen en antwoorden:

  • Vraag: Hebben jullie internationale contacten? Antwoord: Onze school heeft jaarlijks uitwisselingen met 15 scholen uit de hele wereld. Van Amerika tot Japan!
  • Vraag: Kan ik als ik op de HAVO zit, nog doorstormen naar het VWO? Antwoord: Dat kan! Elk jaar kun je met de juiste cijfers doorstromen naar het VWO. Zelfs als je een HAVO diploma hebt behaald, kun je automatisch door naar het VWO.

2e CTA

We hebben de harde verkoop gedaan. Het is tijd voor onze 2e CTA.

Deze keer hebben we de luxe van ruimte. Dus in plaats van een miezerige knop te maken, herinner de leerling eraan waarom deze nu echt moet klikken op de knop:

  • Plaats eerst foto's: van blije leerlingen.
  • Plaats dan een titel met meerwaarde: duizenden leerlingen gingen je voor en hebben hun creatieve droom uit laten komen.
  • Plaats dan een direct resultaat: ik ben door deze school als gitarist in een landelijke bekende band terecht gekomen, Jan Janssen.
  • Plaats de knop: laat met 1 klik je creatieve droom nu uitkomen!

Opmerking van de directeur

Tot slot laat je de leerling en ouder achter met een verhaal waarin je alles makkelijk samenvat.

  1. Verplaats jezelf in hun schoenen
  2. Leg hun probleem uit
  3. Word eigenaar van het probleem
  4. Laat het gelukkige einde zien

Je laat ze een pad volgen dat ze zelf willen bewandelen. Oh, en leerlingen geloven andere leerlingen. Een voorbeeld:

  • Inleven: Van alle leerlingen die een creatief beroep willen krijgen, krijgt maar 8% echt een creatief beroep.
  • Probleem uitleggen: De meeste leerlingen hebben te maken met 2 problemen. 1. Ze krijgen de tijd niet van school om hun creatieve droom na te streven. 2. De school biedt te weinig middelen om leerlingen hun creatieve droom te ontwikkelen.
  • Eigenaar worden: Dat is waarom we onze school hebben opgericht. Om leerlingen zoals jij alle middelen te geven om hun creatieve droom werkelijkheid te laten worden.
  • Gelukkig einde: In de laatste 5 jaar hebben 1000 van onze leerlingen (zoals jij) een creatief beroep gekregen. Ik zou het leuk vinden als je jezelf bij ons aanmeld.
  • Naam van de directeur.

Alles op een rijtje

  1. Leg de meerwaarde uit die jouw school heeft. (titel)
  2. Leg uit hoe je dit doet (ondertitel)
  3. Laat de leerling het visualiseren (visueel)
  4. Maak het geloofwaardig (sociaal bewijs)
  5. Maak het zetten van de volgende stap makkelijk (CTA)
  6. Maak de meerwaarde concreet (kenmerken en bezwaren)
  7. Breng jouw school tot leven (social proof)
  8. Losse eindjes vastknopen (FAQ)
  9. Herhaal jouw oproep tot actie (2e CTA)
  10. Maak jezelf gedenkwaardig (opmerking van de directeur)

Nog een ding

Jouw homepagina is jouw verkooppraatje. Vergeet dit nooit. Onderzoek elk element en vraag jezelf af:

Zou dit me helpen in als ik de leerling of ouders in het echt zou zien?

Zo niet, verwijder het dan.

Je zult leren dat je niet ver komt met mooie woorden en willekeurige afbeeldingen van mensen die elkaar de hand schudden.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.