De Checklist of jouw School een Nieuwe Website nodig heeft

Gemaakt
October 15, 2021
Laatste update
October 16, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Website
Samenvatting
Een nieuwe schoolwebsite laten maken is vaak een goed idee. De website van jouw school is vaak het eerste waar een leerling of ouder mee te maken heeft. Het is een 24-7 verkoper; een weerspiegeling van jouw school in elk opzicht en kan een van de krachtigste marketingtools zijn die jouw school kan hebben, zegt websitemaker Robbert van Empel.

10 redenen waarom je misschien een nieuwe schoolwebsite nodig hebt

Het is onnodig om te zeggen dat het belangrijk is dat de schoolwebsite de school goed moet vertegenwoordigen. Niets straalt slechter af op een school dan een slechte website. Vraagt je jezelf af of het tijd is voor een nieuw redesign van de schoolwebsite? Als dat zo is, heb ik als websitemaker een lijst samengesteld belangrijke redenen om te overwegen een nieuwe website te bouwen.

1. Jouw schoolsite oogt en voelt verouderd

Als jij je schoolwebsite niet leuk vindt om naar te kijken, dan vindt iemand anders dat ook niet. Je hebt een website nodig die aantrekkelijk is, een lust voor het oog. Vergeet niet dat jouw schoolwebsite de eerste indruk is voor jouw leerlingen (en hun ouders)! En net zoals de stijlen van kleding en keukenapparatuur in de loop van de tijd veranderen, veranderen websites ook. Ziet de website van jouw school eruit alsof het uit de mode is? Modern website-ontwerp geeft de voorkeur aan schoon en eenvoudig boven rommelig en druk. In een fractie van een seconde geeft jouw website aan dat je met de tijd meegaat, of dat jouw school achterloopt.

2. De website van jouw school ziet eruit alsof een amateur hem heeft ontworpen

Weerspiegelt het ontwerp van jouw schoolwebsite de kwaliteit van jouw school of lijkt het alsof het door een amateur is ontworpen? Met het goedkoopste voorstel kunt je op korte termijn geld besparen, maar het geeft je niet de kwaliteit en resultaten die jouw school van de website nodig heeft.

Ook gebruiken veel scholen de technische vaardigheden van hun interne IT-afdeling om hun website te bouwen of een huren ze een bedrijf dat websites maakt dat code centraal stelt. Hoogstwaarschijnlijk heeft geen van beide het oog voor ontwerp of de creatieve vaardigheden die nodig zijn. Ontwikkelen en ontwerpen zijn twee verschillende specialiteiten en kwaliteit is in beide van cruciaal belang voor het bouwen van een geweldige website.

3. Jouw schoolwebsite gebruikt een vooraf ontworpen sjabloon of thema

Het gebruik van een websitesjabloon kan verleidelijk zijn, vooral als je beperkte budgetten of middelen hebt. Maar de meeste gratis of goedkope sjablonen vallen enorm op (in negatieve zin). Er zijn veel redenen om het gebruik van een sjabloon voor jouw school te vermijden, waaronder generiek ontwerp, inhoudsbeperkingen, licentiebeperkingen, opgeblazen code, slechte SEO en slechte functionaliteit. Misschien wel de belangrijkste reden is een gebrek aan uniciteit. Jouw school is niet de enige die het sjabloon gebruikt. De kans is groot dat er honderden of duizenden anderen zijn die hetzelfde sjabloon gebruiken. Websitesjablonen zijn gewoon te generiek en hebben aanzienlijk minder waarde dan een op maat gemaakt ontwerp dat specifiek is afgestemd op jouw doelgroep, inhoudsbehoeften en educatieve doelen.

4. Jouw website is moeilijk te navigeren

Kunnen jouw bezoekers in twee klikken of minder vinden wat ze nodig hebben? Is jouw menu eenvoudig en duidelijk of is het verwarrend? Naarmate het web is geëvolueerd, nemen ook de verwachtingen van mensen met betrekking tot gebruikerservaring en functionaliteit toe. Webgebruikers eisen tegenwoordig een prettige, efficiënte ervaring. Als jouw menu en navigatie zijn gebaseerd op kennis van het afgelopen decennium, verliest je webverkeer.

5. Het laden van jouw website duurt lang

Als het laden van jouw inhoud en afbeeldingen te lang duurt, hebben veel leerlingen jouw schoolsite verlaten. Leerlingen hebben geen geduld met langzaam ladende websites en zoekmachines ook niet. Google neemt nu laadtijd op in zijn zoekmachine rankings. Dit betekent dat niet alleen mensen gefrustreerd zijn over jouw website, maar dat deze ook niet hoog in de zoekmachines staat. Volgens Google zorgen snellere sites voor tevreden gebruikers en ze hebben in hun interne onderzoeken gezien dat wanneer een site traag reageert, bezoekers daar minder tijd doorbrengen.

6. Jouw website-analyse en zoekrangschikking zijn verschrikkelijk

Website-analyse is een geweldige manier om de effectiviteit van jouw website te benchmarken, maar je moet jezelf niet alleen zorgen maken over paginaweergaven en bezoekers. Heeft jouw website een hoog bouncepercentage? Is de gemiddelde tijd van de bezoeker op de site extreem kort? Heb je een laag gemiddeld aantal pageviews per bezoek? Dit kunnen allemaal indicatoren zijn dat jouw website en inhoud niet werken.

Hoe zit het met jouw zoekresultaten? Scoort jouw site goed voor de zoekwoorden die mensen gebruiken om de lessen en informatie te vinden die jouw school heeft? Als dat niet het geval is, is de kans groot dat jouw website niet goed is geoptimaliseerd voor zoeken of ouderwetse SEO-black-hat-trucs gebruikt die niet meer werken (en jouw site wordt bestraft met een lage ranking).

Erger nog, als jouw website niet eens gebruikmaakt van analyses, moet je zeker een nieuwe website overwegen.

7. Jouw schoolwebsite heeft geen content beheer

De dagen van statische websites zijn allang voorbij. We hebben het al gehad over het belang van verse, boeiende inhoud, en de meeste websites zijn nu gebouwd met een Content Management Systeem (CMS) waarmee je eenvoudig webinhoud kunt toevoegen, bewerken en bijwerken of zelfs de updates van tevoren kunt plannen. Statische websites zorgen ervoor dat veel scholen hebben en probleem hebben als ze niet iemand in huis hebben die code kan schrijven. Als je gefrustreerd bent door de verwarrende code, of moet wachten tot je webontwikkelaar bij je updates komt, dan heb je zeker een nieuwe CMS-website nodig.

8. Jouw website is niet mobielvriendelijk

Mobiele apparaten (smartphones en tablets) worden voor veel mensen het belangrijkste internetapparaat. Omdat mensen steeds meer tijd op hun mobiele apparaten doorbrengen, is het van vitaal belang dat jouw website mobielvriendelijk is. Volgens Google geeft bijna 75% van de gebruikers de voorkeur aan een mobielvriendelijke site. Verder zei 50% van de mensen dat zelfs als ze een school leuk vinden, ze deze minder vaak zullen gebruiken als de website niet mobielvriendelijk is. Als jouw website niet goed werkt op mobiele apparaten, loop je mogelijk een enorme kans voor jouw school mis. Als je een nieuwe website bouwt, overweeg dan een responsive website.

9. De website van jouw school bevat geen calls-to-action

Jouw schoolwebsite dient een doel om leerlingen aan te trekken en aanmeldingen te stimuleren. Een effectieve call to action (CTA) zorgt voor meer leads en conversies voor je website. Een call-to-action is wanneer je een websitebezoeker vraagt ​​om een ​​specifieke actie uit te voeren. Die specifieke actie kan zijn om een ​​aanvraag voor meer informatie, je te abonneren op je blog, een whitepaper te downloaden of je in te schrijven voor een open dag. Welke actie je jouw leerlingen ook wilt laten ondernemen, je moet dit specifiek duidelijk maken op jouw website door middel van afbeeldingen, buttons, banners of links. Bijna elke pagina van jouw schoolwebsite zou een duidelijke oproep tot actie moeten hebben. De meeste call-to-actions moeten leerlingen naar bestemmingspagina's leiden waar een webformulier de contactgegevens van een leerlingen verzamelt in ruil voor jouw aanbod.

10. Jouw website vertegenwoordigt jouw school niet meer

Is jouw school de afgelopen jaren gegroeid en geëvolueerd? Heb je nieuwe lessen, een nieuw gebouw of andere medewerkers? Zo ja, dan vertegenwoordigt de website niet meer jouw school. Jouw website moet parallel lopen met wat je leerlingen (en hun ouders) vertelt. Als het niet overeenkomt, is het tijd voor een herontwerp.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.