8 tips om een betere website voor jouw school te maken

Gemaakt
November 18, 2021
Laatste update
November 18, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Website
Samenvatting
Als het gaat om marketing voor een school, kan een geweldige website een van de meest effectieve en kostenefficiënte marketingkanalen zijn die er zijn. Als websitebouwer van schoolwebsites geef ik tips over hoe je een effectieve en visueel aantrekkelijke website voor jouw school kunt laten maken.

Hoe kun je de beste website voor jouw school laten bouwen?

Jouw schoolwebsite is een uitstekende marketingkans. Volg deze 8 tips om er het beste uit te halen.

1. Houd het ontwerp eenvoudig, fris en uniek

Potentiële leerlingen zien op jouw schoolwebsite meestal als eerste de homepagina. Dit is dan ook het belangrijkste onderdeel van jouw website die goed webdesign behoeft. Zorg ervoor dat jouw homepagina antwoord geeft op de kritische vragen die nieuwe leerlingen (en hun ouders) zullen stellen, waaronder wie je bent, wat voor soort school je bent en wat ze op jouw website kunnen doen. Denk na over de indruk die je wilt maken en de boodschap die je wilt overbrengen aan jouw (potentiële) leerlingen. De truc is om jouw homepagina niet te overbelasten, wat voor leerlingen afleidend en verwarrend kan zijn. Beperk het tot niet meer dan 120 woorden per tekstonderdeel.

2. Bedenk dat leerlingen mogelijk vanaf laptops, tablets en mobiele telefoons komen

Vermijd het ontwerpen van pagina's voor een groot beeldscherm of pagina's die complexere functies gebruiken, zoals Flash. (Flash wordt niet ondersteund op Apple-apparaten.) Houd het simpel en overzichtelijk, zodat jouw schoolsite optimaal is voor elk apparaat dat leerlingen gebruiken.

3. Breng jouw reguliere en bijzondere lessen onder de aandacht

Zorg ervoor dat jouw homepagina duidelijk de reguliere en bijzondere lessen weergeeft. De meeste scholen kunnen hiervan profiteren door professionele of video's op te nemen. Het is belangrijk dat de foto's of grafische afbeeldingen en beschrijvingen schoon, helder en passend zijn. Je kunt een geweldig site-ontwerp hebben, maar als de foto's er slecht uitzien, zullen jouw potentiële leerlingen wel twee keer nadenken om zichzelf aan te melden.

4. Houd rekening met laadtijden van de schoolsite

Leerlingen zijn vaak ongeduldig bij het browsen op websites, en langzame laadtijden kunnen bepalen of leerlingen bereid zijn om jouw lessen te bekijken of meer over jouw school willen weten. Zorg ervoor dat je regelmatig de prestaties van jouw schoolsite controleert door laadtijden, sitesnelheid, correcte opmaak en continuïteit met de tekst en afbeeldingen te controleren.

5. Maak de website van jouw school gemakkelijk toegankelijk

Bedenk dat leerlingen met bepaalde handicaps (zoals kleurenblindheid) jouw website zullen bezoeken en zorg in het ontwerp ervoor dat deze leerlingen ook jouw website kunnen bezoeken. Bedenk ook hoe leerlingen met tragere internetverbindingen de website van jouw school zullen zien en wat je kunt doen om hun ervaring te verbeteren.

6. Zorg voor een goede structuur

Houd er rekening mee dat wanneer potentiële leerlingen jouw schoolwebsite bezoeken, ze doorgaans op zoek zijn naar specifieke informatie. Ze zullen zelden hele pagina's lezen en de meeste leerlingen zullen snel pagina's doorscannen. Een goed gestructureerde site die informatie op een geordende en georganiseerde manier presenteert, zal veel succesvoller zijn dan een die chaotisch lijkt of die niet intuïtief is gerangschikt.

7. Inhoud is van cruciaal belang

Slecht geschreven inhoud kan er al snel voor zorgen dat een leerling jouw website verlaat. Negeer het belang van goed geschreven koppen niet; ze kunnen zeer krachtig zijn en kunnen het verschil betekenen tussen een leerling die de rest van de inhoud leest of ervoor kiest om jouw schoolsite te verlaten. Zorg ervoor dat de inhoud relevant blijft: vers en actueel materiaal zoals bijgewerkt lesaanbod, openingstijden en whitepapers houden leerlingen betrokken en actief.

8. Vergeet zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachinemarketing (SEM) niet

SEO en SEM zijn zeer gespecialiseerde gebieden en vereisen een aanzienlijke tijdsinvestering om te leren. Maar SEO- en/of SEM-campagnes kunnen een groot voordeel zijn voor scholen en mogen daarom niet worden genegeerd. Er zijn letterlijk duizenden gekwalificeerde professionals die je hierbij kunnen helpen, en het goed uitvoeren van jouw SEO/SEM-strategie zal een enorme impact hebben op het succes van jouw schoolwebsite.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.