6 tips om als school goed te beginnen met sociale media

Gemaakt
July 22, 2021
Laatste update
October 8, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Sociale media
Samenvatting
Het is gemakkelijk om aan de slag te gaan met het gebruik van sociale media voor promotie doeleinden. Let op voordat je in het diepe springt! Elke goede promotiestrategie begint met een goed plan. Lees hier de 6 tips van websitebouwer Robbert van Empel.

Hier zijn 6 tips die je nodig hebt in 2021!

Als je een school hebt, besteedt je waarschijnlijk veel tijd aan de promotie van je school via sociale media. En dat is terecht! Er zijn nu 4,2 miljard actieve gebruikers van sociale media, bijna twee keer zoveel als vijf jaar geleden. Die gebruikers besteden elke dag gemiddeld 2 uur en 25 minuten op sociale kanalen. Dit veel kansen voor de promotie van je school om je bekendheid op te bouwen.

Hoe pak je dit aan?

Het is gemakkelijk om aan de slag te gaan met het gebruik van sociale media voor promotie doeleinden. We gebruiken allemaal sociale media in ons dagelijks leven, dus er is een zekere mate van comfort met de tools. Het kost niets om een Facebook-pagina voor je school aan te maken, te beginnen met posten op Instagram of aanwezigheid op Twitter te creëren. Maar onthoud voordat je in het diepe springt: elke goede promotiestrategie begint met een goed plan. Zonder een plan heb je geen duidelijk doel voor wat je probeert te bereiken.  Dat betekent dat er geen manier is om te weten of je een rendement op je investering krijgt. Neem de tijd om vooraf een socialmediaplan te maken.  Dit zorgt ervoor dat al je sociale inspanningen specifieke doelen ondersteunen.

Hier zijn enkele strategische tips voor sociale media voor het maken van een marketingplan voor sociale media


1. Stel doelen en doelstellingen voor sociale media in.

Maak doelen die het SMART-framework volgen. Ze moeten specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en actueel zijn.

Baseer je doelen op statistieken die een echte impact hebben op je school. Je kunt bijvoorbeeld proberen nieuwe leerlingen te werven of uw conversieratio te verhogen, in plaats van alleen maar likes te verzamelen.


2. Onderzoek de concurrentie.

Hoe gebruiken je concurrenten sociale media?  Hoewel je ze niet wilt kopiëren, is het leren van wat anderen hebben gedaan een geweldige manier om je leercurve snel te vergroten. Een concurrentieanalyse kan je helpen te leren wat wel en niet werkt.


3. Een sociale media-audit uitvoeren.

Als je al sociale media gebruikt, is dit het moment om een stap terug te doen en je bestaande inspanningen te evalueren. Ik heb een gebruiksvriendelijk controlesjabloon voor sociale media om je door het proces te leiden.


4. Raak geïnspireerd

Je hebt gekeken naar wat je concurrenten online doen, maar hoe zit het met andere scholen?  Laat je inspireren door het succes van scholen die leerlingen hebben in andere leeftijdscategorieën.


5. Maak een social media kalender.

Een social media kalender helpt je om op het juiste moment de juiste content op de juiste social kanalen te plaatsen.  Het moet een plan voor je inhoudsmix bevatten.


6. Probeer te beginnen met de 80-20-regel.  

Gebruik 80% van je inhoud om je publiek te informeren, op te leiden of te entertainen.  Gebruik de overige 20% om je school te promoten.