5 tips om meer nieuwe leerlingen te laten aanmelden via je website

Gemaakt
July 28, 2021
Laatste update
October 6, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Website
Samenvatting
Heb je te weinig nieuwe aanmeldingen voor je school? Weten bestaande leerlingen niet de informatie te vinden of schrijven ze zich niet in als je dat van hun verwacht? Vind hier 5 tips van websitebouwer Robbert over het verbeteren van je schoolwebsite.

Hoe zorg je dat leerlingen actie ondernemen op je schoolwebsite?

Conversieoptimalisatie (of wat vaak CRO wordt genoemd) is de manier om bezoekers van een website aan te zetten tot een actie. Voor scholen is dat vaak een aanmelding, maar het kan ook zijn dat je wilt dat leerlingen zich moeten aanmelden voor een schoolreis of zichzelf moeten inschrijven voor een examentraining. Als je je website verbeterd zal je een hogere conversieratio krijgen, oftewel, leerlingen zullen sneller overgaan tot een actie. Ik heb 4 tips voor scholen om meer uit hun website te halen.

Tip 1: Zet zoveel mogelijk informatie aan de linkerkant.

Uit onderzoek van NNgroup blijkt dat mensen een website bekijken via een F-patroon (zie afbeelding hieronder). Zorg er dus voor dat je leerlingen de belangrijkste informatie meteen te zien krijgen, door het links bovenaan de pagina te plaatsen.

Bron: NNgroup

Wil je de conversieratio van je website verhogen, zet dan deze dingen links bovenaan op je schoolwebsite.

  • een aanbeveling van een ouder of leerling. Laat bijvoorbeeld een review zien of een YouTube-filmpje.
  • de 3 grootste redenen om jezelf als leerling aan te melden voor jouw school. Bijvoorbeeld "onze school geeft alle kansen aan leerlingen die topsporter willen worden, heeft uitwisselingen met 13 scholen uit de hele wereld om je horizon te verbreden en heeft op het eindexamen een slagingspercentage van 95%!"
  • een "call-to-action" (daarover later meer in deze blog). Kortweg, maak een knop met "Meldt je aan" of "Neem contact op".

Tip 2: gebruik weinig tot geen hyperlinks

Zorg ervoor dat leerlingen niet je website verlaten. Als je veel linkjes naar andere websites plaatst (erger nog naar je eigen sociale media), dan verlaten ze je website (en dat wil je natuurlijk niet). "Dit verlaten noemen we een conversielek" zegt Yannick Fleer CRO-specialist. Als de leerling website verlaat voordat deze de actie, dan is de vraag, komt de leerling nog terug op je website? Uit de praktijk blijkt dat de conversie hoger ligt, zodra er maar 1 actie van de leerling wordt gevraagd. Verwijder daarom zoveel mogelijk overbodige links.

Check op je pagina of er maximaal 1 call-to-actionknop is, met bijvoorbeeld de tekst "Aanmelden" of "Schrijf je nu in".

Tip 3: maak een call-to-actionknop

Maak een goede call-to-actionknop (dit noemt wel ook wel een CTA). Op deze knop staan teksten waarop een actie van de leerling wordt gevraagd, zoals "Meld je aan" of "Schrijf je nu in". Een goede CTA-knop voldoet aan 3 voorwaarden:

Voorwaarde 1: duidelijke actie

De actie die leerlingen moeten nemen moet direct duidelijk zijn. Als je leerlingen niet vertelt wat ze moeten doen, dan is de kans klein dat ze de actie ondernemen die jij wilt dat ze doen. Leerlingen klikken minder snel op "klik hier" dan op "meld je nu aan".

Voorwaarde 2: duidelijke kleur

Zorg ervoor dat de kleur voldoende contrast heeft. Er zijn veel online contrastcheckers (zoals contrastchecker.com), waarbij je kunt zien of je de goede kleuren gebruikt voor je CTA-knop.

Voorwaarde 3: duidelijke plek

Zorg ervoor dat je call-to-action nagenoeg altijd te zien is op je website. Dit kan op verschillende manieren. Via een sticky CTA-knop of via een herhalende knop.

Sticky knop

Een sticky CTA-knop is een knop die je altijd ziet. Dit kan een knop zijn die je aan het vaste menu toevoegt of een knop altijd links of rechts onderin staat.

Herhalende knop

De herhalende knop is een CTA-knop die op verschillende plaatsen terug komt. Plaats dezelfde knop op meerdere plekken op je website, het liefst waar ze logisch zijn. Bovenin op je homepagina, onder de F.A.Q. (veel gestelde vragen), onder de toelichting van je school. Maak het de leerling makkelijk om actie te ondernemen.

Tip 4: maak de drempel zo laag mogelijk

Mensen blijven minder dan 15 seconden op een website. Daarnaast komen van de mensen die je website verlaten, 85% nooit meer terug. Het is dus belangrijk om de drempel voor het vinden van informatie of de call-to-action zo laag mogelijk te maken. Als leerlingen bijvoorbeeld gegevens moeten invullen bij een aanmelding, zorg er dan voor dat ze zo min mogelijk gegevens moeten invullen. Wil je precies weten waar leerlingen op afhaken bij je website en wat de drempels zijn. Kijk dan naar de statistieken van je website (dit kan bijvoorbeeld via Google Analytics).

Tip 5: gebruik veel afbeeldingen en video's

Potentiële nieuwe leerlingen willen weten op welke school ze terecht komen en dat kun je laten zien door afbeeldingen en video's. Het gebruik van beelden zorgt ervoor dat je visuele hersendeel wordt bereikt, wat er weer voor zorgt dat een actie sneller wordt genomen. Het beste is om foto's te laten maken door een professionele fotograaf. Een alternatief kan zijn om leerlingen via hun mobiel foto's en videos te laten maken. Mocht dit allemaal niet lukken en wil je afbeeldingen van internet gebruiken. Zorg er dan voor dat ze rechtenvrij zijn, je kunt namelijk grote boetes krijgen voor het verkeerd gebruiken van online afbeeldingen en video's. Unsplash is een website waar je foto's rechtenvrij kunt krijgen.

Heb je foto's van leerlingen of docenten op je website? Zorg er dan voor dat ze kijken richting de CTA-knop. Mensen zullen dan sneller op deze knop drukken.

Een extra tip is om de afbeeldingen niet te groot te maken, omdat het laden van de pagina dan te lang duurt. Probeer afbeeldingen maximaal 500kb groot te laten zijn. Er zijn genoeg online tools om afbeeldingen te verkleinen (zoals iloveimg.com).

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.