5 scholen die laten zien hoe jouw school sociale media beter kan inzetten

Gemaakt
August 16, 2021
Laatste update
October 8, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Sociale media
Samenvatting
Informatietechnologie verbindt de wereld en beïnvloedt beslissingen over de hele wereld, zegt websitebouwer Robbert. Volgens het Pew Research Center gebruikt meer dan 90% van de Amerikanen in de leeftijd van 18-29 een of andere vorm van sociale media. Wat betekent dit voor jouw school?

Wat kunnen Nederlandse scholen leren van Amerikaanse universiteiten van hun sociale mediakanalen?

Hier volgt de ranglijst van 5 hogescholen/universiteiten in Amerika die de sociale media domineren in het educatieve landschap. Je leert hoe het gebruik van sociale media deze universiteiten ten goede komt, samen met hun toekomstige en huidige studenten.

1. Harvard

Facebook: 5,669,364
Instagram: 1,734,975
Twitter: 1,145,727

2. Stanford

Facebook: 1,360,271
Instagram: 805,909
Twitter: 780,193

3. Massachusetts Institute of Technology

Facebook: 1,265,822
Instagram: 310,455
Twitter: 1,102,657

4. Yale

Facebook: 1,346,341
Instagram: 493,572
Twitter: 531,431

5. Princeton

Facebook: 583,822
Instagram: 354,503
Twitter: 408,521

Waarom is sociale media belangrijk voor hogescholen en universiteiten?

Door de beste sociale media-accounts van de universiteit bij te houden, kunnen de scholen in deze lijst contact maken met potentiële nieuwe studenten, waardoor ze een glimp opvangen van de beschikbare activiteiten en de campuscultuur in het algemeen. Berichten die de uiteenlopende ervaringen van huidige studenten benadrukken, geven studenten en ouders het gevoel dat ze niet zomaar een ander gezicht in de menigte zijn.

Netwerken via sociale media is ook nuttig om in contact te blijven met alumni en om fondsen te werven voor de school.

De hogescholen die de sociale media domineren, gebruiken hun platforms als 24-uurs communicatiekanalen. Adviseurs en docenten kunnen studenten in realtime betrekken via mediafeeds en vragen beantwoorden over het toelatingsproces of de tussentijdse week van volgende week. Zoals de COVID-19-pandemie aantoont, zijn sociale media ook een cruciaal hulpmiddel om tijdens een crisis snel informatie te verspreiden.

Welke sociale mediaplatforms gebruiken studenten het meest?

Pew-onderzoek toont aan dat Facebook, Instagram en LinkedIn de drie populairste sociale-mediaplatforms zijn onder Amerikaanse volwassenen. De gegevens voor personen van 18-29 jaar laten vergelijkbare trends zien. Er zijn echter verschillen in platformpopulariteit tussen universiteitsstudenten en jonge Amerikanen zonder post-secundaire onderwijservaring.

Volgens het Harvard Kennedy School Institute of Politics gebruikt 84% van de 18- tot 29-jarigen Facebook, een percentage dat onder studenten oploopt tot 87%. Ongeveer 45% van de studenten heeft een Instagram-account. Twitter neemt de plaats in van LinkedIn in deze top drie, waarbij 47% van de universiteitsstudenten het microblogging-platform gebruikt om toegang te krijgen tot nieuws en om op de hoogte te blijven van familie, vrienden, beroemdheden en hun universiteit.

Hoe kunnen sociale media-accounts van universiteiten nuttig zijn voor studenten?

Toekomstige studenten kunnen belangrijke informatie krijgen over de academische kwaliteit van een school en het leven op de campus door naar Instagram-berichten en Twitter-feeds te kijken. Studenten uit achtergestelde gemeenschappen kunnen bijvoorbeeld de diversiteit van de studentenpopulatie en de gelijkheid van beschikbare diensten en programma's evalueren.

Eenmaal ingeschreven, kunnen studenten de sociale media-accounts van hun universiteit gebruiken om contact te leggen met collega's en docenten, en om buitenschoolse evenementen en professionele kansen te ontdekken, zoals stages, zomerwerk en onderzoeksfinanciering.

Naast contact met hun universiteit, kunnen universiteitsstudenten sociale media gebruiken om een ​​goede indruk te maken op potentiële werkgevers. De meeste werkgevers beschouwen tirades op Facebook en twijfelachtige Instagram-foto's als negatieve kenmerken van de professionaliteit van een sollicitant. Omgekeerd waarderen werkgevers op veel gebieden sollicitanten die op een professionele en boeiende manier sociale media kunnen gebruiken.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.