4 tips voor digitale marketing voor scholen

Gemaakt
September 4, 2021
Laatste update
October 8, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Website
Samenvatting
De digitale wereld is een drukke arena. De concurrentie is heviger dan ooit, aangezien scholen van alle soorten en maten wedijveren om hun stem te laten horen. Krijg hier de 4 tips van websitebouwer Robbert van Empel.

Hoe kun je als school digitale marketing gebruiken?

Dus hoe geef je je school de beste kans om op te vallen op het internet? In wezen komt het erop neer dat je precies weet wat de doelen van jouw school zijn, welke leerlingen en ouders je wilt bereiken en wat de meest effectieve manieren zijn om hun aandacht te trekken. Om je te helpen, volgen hier vier eenvoudige digitale marketingtips om te gebruiken.

1. Weet waar je marketing voor gebruikt

Voor rectoren kan de beslissing om te investeren in naamsbekendheid of het genereren van leads lastig zijn. Schoolbekendheid opbouwen gaat over hoe je het publiek (het aantal leerlingen en ouders) in de loop van de tijd kunt vergroten, terwijl leadgeneratie gaat over het snel wekken van de interesse van nieuwe leerlingen en hun ouders. Idealiter zouden de twee moeten samenwerken om de algehele digitale marketingstrategie te versterken, aangezien beide cruciaal zijn om een school vooruit te helpen.

Dat gezegd hebbende, zijn er momenten waarop het belangrijk is om meer te focussen op schoolbekendheid, vooral wanneer een school net begint. Het opbouwen van schoolbekendheid is een geweldige manier om de basis te leggen voor het genereren van leads. En een toename van kwalitatieve leads betekent een toename van het aantal aanmeldingen voor je school.

2. Weet wat leerlingen van je willen horen

Voor veel scholen is er tegenwoordig een grotere drang om leerlinggericht te zijn en te focussen op gebruikerservaring. Uiteraard heeft dit marketeers ertoe aangezet om na te denken over nieuwe manieren om de behoeften van de leerlingen centraal te stellen in de besluitvorming.

De beste manier om leerlingen centraal te stellen, is door in het hooft te kruipen van de leerlingen en bewust te zijn van de problemen die zij in hun dagelijks leven ervaren. Het gaat er dus minder om dat je de schoolwebsite functioneel maakt, maar dat je de informatie op de website laat inspelen op de emoties van de leerlingen.

Als het gaat om het verbeteren van de aantrekkingskracht van jouw school, dan is het de moeite waard om na te denken over welke problemen leerlingen in hun leven hebben. Daar creëer je vervolgens inhoud (content) bij om de die problemen op te lossen. Je positioneert hiermee jouw school als de leider in het oplossen van de problemen van leerlingen.

3. Gebruik SEO om je leerlingen te begrijpen

SEO zou een topprioriteit voor jouw school moeten zijn. Het is een kosteneffectieve investering voor de lange termijn waarmee jouw school beter zichtbaar wordt in zoekmachines. Het helpt bij het genereren van verkeer, het vergroten van de naamsbekendheid en uiteindelijk het stimuleren van het aanmelden van nieuwe leerlingen.

Door best practices voor SEO te gebruiken, kun je gebruikmaken van de gegevens van een zoekmachine om te zien waarnaar gewenste leerlingen (of ouders) op zoek zijn. Wanneer je gewapend bent met dit soort informatie, kun je gerichte campagnes opzetten en jouw online aanwezigheid maximaliseren.

4. Test je opties en optimaliseer je campagnes

Leerlingen zijn op meer digitale plaatsen dan ooit tevoren (vaak tegelijkertijd). Het is dus belangrijk om te begrijpen dat geen enkele digitale marketingstrategie in steen gebeiteld is of elke keer zal werken. Als het gaat om het maken van een campagne, zijn er veel digitale marketingkanalen om te overwegen, van e-mailmarketing en advertenties tot organische social-mediamarketing en SEO.

Om te begrijpen wat de beste opties voor jouw school zijn, moet je eerst weten wat de doelen zijn, wat het budget is, welke leerlingen je wilt bereiken en welke kennis jouw school heeft om een campagne te blijven draaien. Welke strategie je ook kiest, je zult de resultaten moeten testen en meten. Door dit te doen, kun je optimaliseren wat werkt en verwijderen wat niet werkt.

Als je bijvoorbeeld Facebook-advertenties gebruikt voor leerlingen en ouders en het blijkt dat ouders beter bereikt worden, dan is het logischer om jouw budget te gebruiken voor ouderadvertenties. Je kunt lessen uit de gegevens trekken, om de nieuwe advertenties nog beter te maken.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.