4 tips over hoe je als school een online relatie met leerlingen en ouders kunt opbouwen

Gemaakt
July 25, 2021
Laatste update
October 6, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Sociale media
Samenvatting
Het unieke voordeel van social media marketing voor scholen is dat je direct met nieuwe leerlingen en ouders kunt praten. Websitebouwer Robbert van Empel zegt dat je in de loop van de tijd onlinerelaties kunt opbouwen met leerlingen.

Bouw relaties op met deze 4 tips

Je kunt social media zeker gebruiken om vooraf een nieuwe aanmelding te krijgen. Meer dan 44% van de internetgebruikers gebruikt sociale netwerken om nieuwe scholen te onderzoeken. Onderdeel van die ontdekking is om te weten wie je bent als school en waar je voor staat.

Wanneer mensen reageren op jouw berichten of advertenties, is het een goed idee om terug te reageren. Dit helpt om vertrouwen op te bouwen en een loyale aanhang te vormen.  Naarmate leerlingen jouw berichten delen en leuk vinden, stijg jouw school in de sociale algoritmen en krijg je nieuwe, gratis bekendheid.

Voor de meeste Facebook-gebruikers zijn er meer dan 1.000 potentiële Newsfeed-berichten tegelijk. Betrokkenheid is een van de signalen die Facebook gebruikt om te voorspellen welke van die berichten gebruikers waarschijnlijk zullen zien. Wanneer je relaties aangaat met je volgers, is de kans groter dat ze je berichten zien.

Door relaties te onderhouden, kun je ook een loyale community opbouwen die in de loop van de tijd tot nieuwe aanmeldingen zal leiden.

Hoe bouw je die relaties op, naast het reageren op reacties van volgers op je berichten? Probeer deze strategieën:

1. Maak een Facebook-groep

Facebook-groepen zijn een geweldige manier om community- en schoolloyaliteit op te bouwen.

2. Maak contact met andere docenten en influencers in jouw niche

Denk je dat je school te klein is om met influencers te werken? Micro-influencers en nano-influencers met slechts 1.000 toegewijde volgers kunnen effectief zijn om schoolvertrouwen op te bouwen. Als bonus vallen ze vaak ruim binnen het budgetbereik van kleinere scholen.

Het lingeriemerk Lively werkte samen met influencers, waaronder die met een kleine gerichte aanhang, om hun bralettes en huidverzorgingsproducten te promoten. Met behulp van op analyses gebaseerde tests ontdekte het bedrijf dat advertentiemateriaal van influencers die op hun eigen profielen werden gepromoot een 75% hogere conversieratio en 50% hoger rendement op advertentie-uitgaven hadden.

3. Vermeld volgers in je berichten en verhalen

Het verzamelen van door gebruikers gegenereerde inhoud via wedstrijden en merk-hashtags is een geweldige manier om kwaliteitsmateriaal voor je sociale feed te vinden. UGC is ook een krachtige bron van sociaal bewijs. Sterker nog, door de inhoud van je volgers op je sociale kanalen te delen (en ze natuurlijk te taggen), kun je relaties aangaan met enkele van je grootste fans.

Als een leerling je tagt in een Instagram-verhaal, ontvang je een melding in je directe berichten.  Zorg ervoor dat je dit opnieuw deelt - het is een gemakkelijke win-winsituatie.

4. Gebruik de ingebouwde interactieve tools van de sociale platforms

Van Twitter-polls tot interactieve stickers in Instagram Stories, er zijn tal van manieren om specifieke interacties met je volgers aan te wakkeren. Zo lanceerde Panera Bread deze zomer een relatieopbouwende campagne om aandacht te vragen voor zijn nieuwe koffieabonnement. Ze kondigden aan dat ze de hele zomer gratis koffie zouden weggeven als 500.000 mensen ja zouden stemmen in hun Twitter-enquête.

De peiling kreeg meer dan 588.000 reacties.

"We zijn een merk dat is gebouwd op sterke 1:1-relaties met onze klanten", zegt Kelli Nicholson, Panera Bread's Director of Brand Marketing. Ze vertelde Twitter dat de campagne een belangrijke manier was om te evalueren of het koffie-abonnementsprogramma iets was dat klanten zouden waarderen.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.