4 tips om als school je SEO-titels te verbeteren

Gemaakt
August 19, 2021
Laatste update
October 8, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Website
Samenvatting
Je wilt dat de pagina's van jouw school goed scoren op Google en daarvoor moet je SEO-vriendelijke titels maken. Websitebouwer Robbert van Empel zegt dat e meeste scholen bekend zijn met het optimaliseren van hun berichten door bepaalde zoekwoorden te gebruiken. Wat scholen echter vaak niet doen, is de SEO optimaliseren voor de normale pagina's van hun schoolwebsite.

Hoe schrijf voor je school een sterke SEO-titel?

Uit onderzoek blijkt dat 36% van de SEO-experts van mening is dat de belangrijkste optimalisatie voor websites bestaat uit het verbeteren van SEO-paginatitels: 

Scholen die nalaten om hun titels te optimaliseren, zorgen ervoor dat ze minder goed worden gevonden of zelfs helemaal niet geïndexeerd worden door Google. Deze blog gaat over het optimaliseren van de SEO-paginatitels, best practives en voorbeelden over hoe je de website van jouw school in een hogere Google-ranking krijgt.

Wat is een SEO-titel?

Laten we eerst één ding ophelderen: SEO-titels zijn niet hetzelfde als titels van blogposts. De titel van je blogpost wordt weergegeven op de blogpagina van de website van je school en staat bovenaan. Dit is bijvoorbeeld een titel zoals deze: "4 Tips Die Je Nodig Hebt Voor Een Hoog Cijfer Voor Wiskunde".

Aan de andere kant is de SEO-paginatitel wat wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google. Dit is de eerste "kop" die gebruikers zullen zien, die hen zal vertellen waar de pagina over gaat en, hopelijk, hen zal dwingen erop te klikken. Dit kun je hier zien:

Bron: Google

Zodra je op deze link klikt zal je op deze pagina komen:

Bron: Slimleren.nl

De titel in Google komt zoals je ziet, niet overeen met de titel in de website zelf. In dit geval is het logisch om een andere SEO-paginatitel te hebben, omdat leerlingen op Google misschien zoeken naar de woorden "Bijles Nederlands grammatica", terwijl de titel van de website alleen maar de omschrijving "Bijles Nederlands" heeft. Het is dus handig voor scholen om de SEO-paginatitels te optimaliseren.

Hoe schrijf je een titel voor SEO?

Er zijn een paar best practices die je altijd in gedachten wilt houden bij het schrijven van een sterke SEO-vriendelijke titel voor je paginatitel.

Laten we met voorbeelden kijken welke strategieën je moet gebruiken en welke niet.

1. Houd je aan het ideale aantal karakters

Technisch gezien is er geen limiet voor hoe lang je jouw paginatitel kunt maken, maar aangezien alleen de eerste 50-60 tekens worden weergegeven, moet je daar naar streven. Dus waar mogelijk is het het beste om je volledige titel in de SERP's (dat is de Search Engine Results Page) te laten verschijnen.

Bekijk de twee voorbeelden hieronder, die zijn geoptimaliseerd voor hetzelfde zoekwoord. Welke ziet er completer uit? Op welke klik je meer? Als je alleen op de SEO-paginatitel afgaat, zal het zien van de volledige titel waarschijnlijk van invloed zijn op jouw keuze om op optie twee te klikken.

Bron: Google
Bron: Google

2. Gebruik de juiste zoekwoord

SEO-professionals weten als geen ander dat het optimaliseren van een bericht voor een enkel zoekwoord overbodig kan lijken. Je moet het in je H1, in je subkoppen, in je metabeschrijving, in je tekst, in de alt-tekst op afbeeldingen plaatsen - en nu ook je SEO-paginatitel?

Het is van cruciaal belang dat je de juiste zoekwoorden gebruikt in de SEO-paginatitel, omdat het leerlingen en ouders laat zien dat jouw pagina direct aansluit bij wat ze zoeken.

Hier is een voorbeeld van een Google-zoekopdracht voor de trefwoorden 'hoe leer ik voor biologie':

Bron: Google
Bron: Google
Bron: Google
Bron: Google

Deze zoekopdrachten kunnen in theorie overeenkomen met datgene waar ik naar zoek, maar:

  • Alleen de bovenste gebruikt mijn eigenlijke zoekwoorden: "Hoe leer ik voor biologie".
  • De tweede gebruikt een kleine variant op mijn zoekwoorden: "Hoe leer je biologie".
  • Het derde resultaat "Leer- en Examentips Biologie", is slechts semi-relevant. Wat nou als ik als brugklasser hulp zoek bij het leren van een SO of proefwerk? Het laatste resultaat kan de informatie bevatten, maar zo lijkt het op het eerste gezicht niet.

Door het zoekwoord dat je target in de SEO-paginatitel op te nemen, vergroot je direct de kans op klikken, omdat het leerlingen en ouders vertelt: "Ja, ik heb precies wat je zoekt."

3. Wees direct

SEO-paginatitels hebben er vaak baat bij om extreem direct te zijn. Je kunt nog steeds creatief zijn, maar je wilt op een zo kort mogelijke manier precies zeggen waar de post over gaat.

Hier zijn bijvoorbeeld twee berichten die beide grotendeels gericht zijn op tips voor aardrijkskunde: 

Bron: Google
Bron: Google

De ene heeft de titel "Tips voor de toetsweek", terwijl de andere de titel "Top 9 Examentips Aardrijkskunde VWO 2021" heeft.

Je kunt in de metabeschrijving van het eerste bericht zien dat er bruikbare informatie is, maar gebruikers die snel scannen, zullen alleen de paginatitels opmerken. En in dit specifieke geval lijkt de tweede post relevanter. Klik.

4. Vermeld de naam van je school

Het opnemen van jouw schoolnaam in de SEO-titel kan een goed idee zijn, vooral als je meer bekendheid wilt opbouwen. Het kan ook nuttig zijn als je probeert jouw gevestigde naam te gebruiken om meer klikken te genereren. Houd er rekening mee dat dit het aantal paginatiteltekens waarmee je moet werken vermindert.

Hoe je jouw SEO-paginatitel kunt testen

Als je eenmaal een strategie hebt bedacht, gebrainstormd, gekozen en de titel van je SEO-pagina hebt ingesteld, moet ik helaas zeggen dat het werk nog niet helemaal klaar is.

Het is belangrijk om jouw SEO-paginatitels te testen, net zoals je elk ander aspect van elke marketingcampagne die je uitvoert, zou moeten testen.

Verander bij de testpagina elke maand de SEO-titel en bekijk de resultaten via Google Analytics. Je zult zien dat dit grote veranderingen zal opleveren in het aantal leerlingen en ouders die de pagina bezoeken.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.