4 gratis tips zodat Google jouw school hoger in hun zoekresultaten plaatst

Gemaakt
August 16, 2021
Laatste update
October 8, 2021
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Website
Samenvatting
Elk jaar past Google zijn algoritmen aan en het lastige is dat je dan precies moet doen om jouw school hoger in de Google zoekresultaten te laten komen, zegt websitebouwer Robbert van Empel. De rangorde die jouw school in de loop der jaren heeft opgebouwd, wil je natuurlijk niet verliezen. Geen zorgen! In deze blog bespreek ik wat je in de gaten moet houden.

4 manieren om aan Google te laten weten dat je een goede school bent

Als je dit artikel leest, weet je waarschijnlijk wel dat Google constant veranderd. Dingen die in 2010 werkte om je school hoger in zoekresultaten te laten komen werken niet meer. Elk jaar past Google zijn algoritmen aan en het lastige is dat men niet weet hoe snel er een nieuwe aanpassing komt en wat je dan precies moet doen om hoger in de Google zoekresultaten te komen. Het enige lastige deel? Google onthult zijn algoritmen niet.  En hoewel ze de algoritmen vaak bijwerken, onthullen ze niet altijd wat de updates precies zijn - of wanneer ze uitkomen. Dus als je als school wilt weten hoe je hoger op de Google ranglijst kunt komen, dan moet je veel tijd en moeite investeren om dit uit te zoeken.

De rangorde die jouw school in de loop der jaren heeft opgebouwd, wil je natuurlijk niet verliezen. Geen zorgen!  In deze blog bespreek ik het Google-algoritme dat je in de gaten moet houden en waarom de zogenaamde "Phantom Update" je hele contentmarketingstrategie beïnvloedt.

Wat is de Phantom-update?

Zoals ik hierboven al had beschrven, rolt Google regelmatig en onverwacht algoritme-updates uit. Toen de Google-algoritmen eenvoudiger waren, werkten trucs zoals het vullen van zoekwoorden en andere 'black hat'-technieken om een website hoog in de ranglijst te krijgen. Maar de eerste grote update, Penguin, zette de SEO-wereld op zijn kop. Plotseling waren technieken die jarenlang hadden gewerkt verouderd, en websites daalden in rangorde. Sindsdien heeft elke update, in combinatie met machine learning en kunstmatige intelligentie, de manier veranderd waarop Google inhoud evalueert. De Phantom Update uit 2015 kreeg zijn naam omdat Google aanvankelijk niet wilde toegeven dat het was gebeurd. Ze staken hun kop in het zand en erkenden de veranderingen in hun algoritme niet. Maar sindsdien heeft Gary Illyes (een Google Webmaster Trends Analyst), verklaard dat "Phantom" -updates eenvoudigweg een brede wijziging in het volledige ranking-algoritme van Google betekenen:

Er is één interessant ding dat je moet weten.

Kort nadat de eerste Phantom-update was uitgebracht, lekte een exemplaar van de Google Search Quality Evaluator-richtlijnen uit en ze reageerden door het hele document in november 2015 vrij te geven. Het document legde uit dat Google niet alleen de gebruikerservaring evalueert en sites bestraft voor overmatige paginering en irritante pop-upadvertenties, maar ook wie de webinhoud heeft geschreven.

Met andere woorden, ze willen weten: weet de schrijver van elk stuk dat hij/zij heeft geschreven, ook echt waar hij het over heeft?

Hoe je deskundige inhoud maakt met het B.E.A. beginsel

Omdat Google's Phantom Update kijkt naar de persoon achter elk stukje inhoud, hadden ze een snelle methode nodig om de kwaliteit van een webpagina te bepalen. Dat kwam in de vorm van B.E.A (in het Engels: E.A.T.):

  • Betrouwbaarheid: de site moet andere gezaghebbende links hebben die ernaar verwijzen vanaf vergelijkbare, vertrouwde websites in hun branche.
  • Expertise: de pagina moet hoogwaardige inhoud bevatten die is geschreven door een deskundige schrijver met bewezen ervaring, kennis of kwalificaties.
  • utoriteit: De site zelf moet enige autoriteit over het onderwerp hebben..

Maar wat is nu precies een ervaren schrijver? En hoe laat je Google weten dat je een auteur bent die weet waar die het over heeft? Hier zijn vier dingen die u kunt doen om aan Google te laten zien dat u een deskundige contentmaker bent:

1. Publiceer inhoud in jouw expertisegebied

De eerste stap om een expert te worden is om te schrijven in jouw vakgebied. Maar wat maakt jou een expert? Zal Google schoolbestanden controleren om te verifiëren dat je een professionele docent bent voordat jouw inhoud wordt geprezen met rankings op pagina 1?

Dat is niet nodig. Google legt het uit in hun handboek Algemene richtlijnen:

Vakinhoudelijk advies van hoge kwaliteit moet worden geschreven of geproduceerd zijn door mensen of organisaties met de juiste educatieve expertise of accreditatie ... en moet in een professionele stijl worden geschreven of geproduceerd en moet regelmatig worden bewerkt, beoordeeld en bijgewerkt.

Oftewel, educatieve inhoud dat geschreven wordt voor het vak geschiedenis, moet door een geschiedenisdocent zijn geschreven. Educatieve inhoud dat geschreven wordt voor het vak natuurkunde, moet door een natuurkundedocent zijn geschreven.

De meest effectieve manier om te laten zien dat je een exper bent, is om je expertise online te delen en de spiders van Google in staat te stellen de punten te verbinden tussen veel deskundige inhoud over hetzelfde onderwerp. Begin hiermee op je eigen schoolwebsite. Waarom? Want dat is het domein dat je wilt laten slagen in de Google-ranking. Het maakt niet uit hoeveel backlinks je plaatst of gebruikerservaringstests die je uitvoert. Als jouw site niet gezaghebbend is, wordt deze niet gerangschikt.

Dus, hoe maak je inhoud die voor Google bewijst dat je een materiedeskundige bent? Je moet deze 5 dingen van je content-to-do-lijst afvinken:

  • Details: jouw inhoud moet gedetailleerde informatie bevatten, zelfs als deze kort is. Het moet alle stappen bevatten die nodig zijn om bijvoorbeeld een doe-het-zelf-taak uit te voeren.  Een gedeeltelijke lijst zal een lagere ranking opleveren. (Google gewoon "hoe moet je..." om het zelf te zien.)
  • Waarde: een artikel moet informatie van waarde bevatten (of dat nu nieuws is, een nieuwe ontwikkeling of uitgebreide uitleg of instructie).
  • Goed geschreven: inhoud die op jouw schoolwebsite wordt gepubliceerd, moet boeiend en goed gearticuleerd zijn en de auteur moet de taal uitstekend beheersen.
  • Goed bewerkt: alle inhoud op de site van jouw school moet vrij zijn van typefouten, spelfouten, verkeerd gebruikte woorden en interpunctiefouten. Al deze dingen doen afbreuk aan de autoriteit van zowel de inhoud als de schoolwebsite en moeten worden vermeden, zelfs als dat betekent dat je een redacteur en/of proeflezer moet inhuren voor jouw school.
  • Goede gebruikerservaring: de leerling of ouder die op jouw site aankomt, mag niet worden aangevallen met advertenties of pop-ups, en artikelen mogen niet overmatig worden verspreid (bijvoorbeeld: "30 dingen die je niet wist over onze school. Je zult nummer zeven niet geloven!" en spreid de inhoud vervolgens uit over 30 pagina's om de lezer te dwingen steeds weer op "volgende" te klikken).
2. Nodig gezaghebbende gastbloggers uit om bij te dragen aan uw website

Je kunt de website van jouw school openstellen voor externe bijdragers om jouw bibliotheek met gezaghebbende inhoud op te bouwen. Freelance schrijvers, gastbloggers en experts schrijven misschien graag een stukje content van hoge kwaliteit in ruil voor een backlink. En het kan het perfecte startpunt zijn om hun naam (die al wordt gerespecteerd in de branche en door Google), aan jouw website te bevestigen.

3. Maak een sterke, gezaghebbende bio-pagina op de site van je school

Je werkt er hard aan om jouw schoolwebsite geloofwaardig over te laten komen bij Google. Je nodigt gastbloggers uit om bij te dragen en drukt op de knop 'Publiceren' op blogposts waar je echt trots op bent dat je ze hebt geschreven. Er is nog één ding dat je moet doen om tegemoet te komen aan de B.E.A.-richtlijnen: Maak pagina's met biografieën van auteurs die jouw blogberichten verbinden met een echt persoon. Weet je nog hoe ik eerder vermeldde dat Google kijkt naar de expertise van de persoon achter elke blogpost? De bio-pagina's van de auteur zijn een eenvoudige manier om deze expertise te laten zien. Schrijf gewoon een kleine flaptekst over de auteur, inclusief speciale (relevante) informatie zoals: hun kwalificaties, de hogeschool of universiteit waar ze het vak hebben gestudeerd, hun functietitel, scholen of bedrijven waarvoor ze werken.

4. Draag gastberichten bij op branchewebsites met jouw auteursbio

In navolging van gastbloggen, moet je beginnen met het verspreiden van je inhoud over meerdere websites, om echt aan Google te bewijzen dat je een auteur bent die weet waar je het over hebt. Google kijkt naar de auteur van elke pagina, dus naast het geloofwaardiger maken van jouw schoolwebsite, moeten de persoonlijke namen van de auteurs ook een sterke band hebben met de onderwerpen of de vakken. Begin met het vinden van educatieve websites die openstaan voor gastberichten.

Oh, er is nog één ding om te onthouden bij gastbloggen: Zorg ervoor dat je naam genoemd wordt (i.p.v. de titel 'Gastschrijver'). Zorg er daarnaast voor er ook een link terug gaat naar jouw schoolwebsite. Doe dit een paar keer per maand en Google zal jouw naam gaan zien als een expert.

Heb je meer hulp nodig?

Dan mag je me altijd een email sturen. Ik vind het ook altijd leuk om contact met je te maken via LinkedIn, dus stuur me vooral een connectieverzoek.