Hoe kun je makkelijk digitale spelletjes maken voor de les?

Gemaakt
19 januari 2022
Laatste update
6 december 2022
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Website
Samenvatting
In tijden van corona zijn docenten opzoek gegaan naar de beste manier om les te geven aan leerlingen die thuis zitten. Gamification kan uitkomst bieden om leerlingen betrokken te houden bij de les. Leer hier hoe je makkelijk en snel een leuk digitaal spel maakt via Google Presentaties.
websitebouwer website bouwen maken scholen school schoolsite Robbert van Empel Haarlem Nederland

Hoe kun je gamification inzetten voor je lessen?

Veel docenten hebben moeite om hun lessen interessant te houden als ze digitaal les moeten geven. Als docent en websitebouwer ben ik altijd bezig met het bedenken van digitale oplossingen voor docenten. In deze blog leer je hoe je via Google Presentaties makkelijk een spel kunt maken, waarin leerlingen betrokken blijven bij de les.

Keuzes maken

Om alle leerlingen te betrekken bij de les (zowel op afstand als live op school), moet je alle leerlingen zelf een keuze laten maken. De beste manier om leerlingen gemotiveerd een keuze te laten maken, is door een spelelement toe te voegen aan de stof die je wilt overbrengen. Ik ben geschiedenisdocent en voor mijn lessen is het belangrijk dat leerlingen zichzelf inleven in de keuzes van mensen in het verleden.

Het idee om een dergelijk spel te maken komt van Mr. Roughton uit de Verenigde Staten. Hij gebruikt onder andere Google Presentaties om spelletjes te maken voor zijn leerlingen. Wil je dus meer idee├źn opdoen, dan zou ik zeker naar zijn bijdragen kijken.

Voorbeeld

In het voorbeeld hieronder kun je zien hoe leerlingen een spel kunnen volgen, waarin ze de route van Columbus moeten zien te achterhalen. Leerlingen krijgen informatie en moeten op basis daarvan een keuze maken. Het doel is dat de leerling de juiste route vindt, doet deze dat niet, dan zal de leerling vastlopen en opnieuw moeten beginnen met het spel.

Hoe maak je zoiets?

In het voorbeeld heb ik gebruik gemaakt van Google Presentaties. Uiteraard kan dit ook principe ook worden toegepast op andere presentatietools zoals PowerPoint.

Waar je mee begint is het maken van een verhaal of de stof waarin leerlingen keuzes moeten maken. Let daarbij op dat je ook veel opties moet bedenken waarin leerlingen dus niet verder kunnen.

Ik ga ervan uit dat je al weet hoe Google Presentaties werkt. Weet je dit niet, dan kan ik je aanraden om deze handleiding te volgen.

Maak een nieuwe Google Presentatie aan. Begin met een pakkende eerste voorpagina waaruit duidelijk wordt dat de leerlingen een spel gaan doen (zoals in de afbeelding hieronder).

websitebouwer website bouwen maken scholen school schoolsite Robbert van Empel Haarlem Nederland

Afbeelding: beginpagina van het digitale spel.

Op elke slide die je maakt kun je knoppen toevoegen die verwijzen naar andere pagina's. Je kunt de knoppen en de layout helemaal maken zoals jezelf mooi vindt. Hieronder zie je een voorbeeld van mijn spel.

Slide uit gamificationspel

Afbeelding: informatie en keuze in het spel.

Wil je een knop maken die verwijst naar een andere pagina? Klik dan met de rechter muisknop op de tekst of op de afbeelding waarvan je wilt dat het een knop wordt. Klik daarna op de optie 'Link toevoegen' zoals op de afbeelding hieronder.

Extra uitleg in afbeelding gamification

Afbeelding: een link toevoegen aan een knop.

Er verschijnt een nieuw scherm. Typ de woorden 'Dia' en het dia-nummer waarvan je wilt dat de knop naar verwijst (zoals in de afbeelding hieronder) en klik op 'Toepassen'.

Extra uitleg in afbeelding

Afbeelding: verwijzing naar een specifieke dia.

Laat leerlingen ook doodlopen op bepaalde keuzes die ze maken en probeer er vooral veel humor in te verwerken. Leerlingen zullen daardoor meer betrokken worden in het spel.

Spel verloren

Afbeelding: keuze waarin de leerling doodloopt in het spel.

Uiteraard is het voor het vak geschiedenis makkelijk om een verhaal te bedenken waarin leerlingen keuzes moeten maken. Dat betekent niet dat je geen spel kunt maken voor een ander vak, waarin leerlingen ook keuzes moeten maken. Gebruik vooral je fantasie en je eigen humor en lol, dit zorgt er namelijk voor dat leerlingen zelf ook met meer plezier een dergelijk spel gaan spelen.

Wil je met me van gedachten wisselen?

Als je tot hier bent gekomen, dan denk je waarschijnlijk: "Ik ga een spel maken!." Daarom wil ik aan je vragen om je spel met me te delen en te laten zien wat je hebt gemaakt. We kunnen dan van gedachten wisselen om te kijken wat je hebt gemaakt. Vind je dit interessant? Stuur me dan een email of stuur me een bericht via LinkedIn.